Ung förening i Hammarby sjöstad vinner HSB Stockholms hållbarhetspris

14 april 2021

HSB Stockholms hållbarhetspris går i år till HSB brf Redaren i Hammarby sjöstad. Sedan bildandet 2008 har föreningen installerat solceller och laddstolpar, system för frånluftsåtervinning, led-belysning och satsat stort på att stärka sammanhållningen.

– Alla aspekter av hållbarhet är en självklar del i vårt styrelsearbete. Vi jobbar strukturerat, proaktivt och hållbart och vi får nya idéer tack vare samarbeten med andra miljöengagerade bostadsaktörer, däribland det lokala initiativet Sjöstadsföreningen. Det känns jättekul att vårt arbete uppmärksammas, säger Sofia Carlén Hammar, ordförande HSB brf Redaren.

HSB brf Redaren har bland annat installerat solceller, investerat i närvaro- och ljusstyrd led-belysning samt ett system för frånluftsåtervinning som sänkte fjärrvärmeförbrukning med närmare 50 procent. Föreningen har tolv laddstolpar för elbilar och ett projekt för utökad cykelförvaring pågår.

– HSB brf Redaren är ett utmärkt exempel på att bostadsrättsföreningar på relativt kort tid kan uppnå mycket genom att ha en tydlig målbild och en engagerad styrelse. De visar att investeringar i mer hållbara lösningar ofta även är smarta ur ett ekonomiskt perspektiv, säger Anna Bengtsson, hållbarhetschef HSB Stockholm.

HSB brf Redarens sociala hållbarhetsarbete rymmer en rad initiativ som syftar till att stärka sammanhållningen bland de boende och uppmuntra till engagemang. Föreningen delar ut välkomstblad till nyinflyttade, har en informativ hemsida samt att årsstämma och städdagar avslutas med gemensamma måltider. Valberedningen jobbar aktivt med att fånga upp medlemmar som är intresserade av styrelsearbete eller på annat sätt vill engagera sig. Här råder ingen brist på kandidater till styrelseuppdragen.

HSB Stockholms hållbarhetspris delas traditionsenligt ut vid HSB Stockholms årsstämma som i år hölls den 12 april. Utöver äran omfattar priset hållbara tjänster och utbildningar till ett värde av 15 000 kronor.

OM HSB STOCKHOLM
I snart 100 år har vi byggt nya hem att trivas i – anpassade till livets olika skeden. Sedan starten 1923 har vi vuxit till drygt 151 000 medlemmar, 58 000 bosparare och närmare 470 bostadsrättsföreningar. HSB Stockholm bygger, förvaltar och arbetar aktivt för att skapa ett gott boende åt våra medlemmar. Vi finns i 16 kommuner i Stockholms län: Danderyd, Ekerö, Haninge, Lidingö, Nacka, Norrtälje, Solna, Stockholm, Sundbyberg, Tyresö, Täby, Upplands Bro, Vallentuna, Vaxholm, Värmdö och Österåker.

miljö, hållbarhet och csr
Hållbarhet