Elitschack-turnering kommer tillbaka till Turning Torso

03 augusti 2021

Den andra upplagan av elitschack-turneringen Turning Torso Chess Event arrangeras i Malmö den 21-22 augusti. Arrangemanget hålles i den förstklassiga konferensanläggningen Sky High Meetings i Nordens högsta skyskrapa. Byggnaden är ritad och konstruerad av spanjoren Santiago Calatrava och ägs av HSB Malmö. Turning Torso var vid färdigställandet 2005 Europas näst högsta bostadshus och världens första vridna skyskrapa. Premiäråret 2019 följde i princip hela schack-Sverige turneringen och det noterades 25 000 besökare på nätet.

Startfältet består av idel svenska elitspelare varav hälften representerar föreningar i Stockholmsområdet medan övriga ser Skåne och Småland som hemvist. Sveriges tre högst rankade schackspelare Nils Grandelius, Ferdinand Hellers samt Evgenij Agrest återfinns i den urstarka uppställningen. Vidare deltager stormästarna Erik Blomqvist, Jonathan Westerberg, Jonny Hector, Axel Smith, Stellan Brynell och Harry Schüssler. Den sista platsen erbjuds junioren Milton Pantzar som är en av landets mest lovande ungdomar.

Turneringen spelas i snabbschacksformat med betänketiden 15 minuter + 5 sekunder/drag i tillägg. De tio deltagarna möter varandra två gånger vilket innebär totalt nittio exklusiva schackpartier. Samtliga möten går att följa live på schack.se samt alla större schacksajter. Personlig inbjudan krävs för tillträde till eventet.

Undertecknad vill rikta ett stort tack till huvudsponsorerna Sky High Meetings, Malmö Stad, Sveriges Schackförbund, Svenska Schackakademien, Medeon Science Park, Nordic Financial Components AB samt Connect Region Syd. Därutöver stöds eventet av ett dussintal regionala aktörer och privata schackentusiaster.

För mer information om turneringen, vänligen kontakta:

Bengt Kvisth, Turneringsansvarig, 0761-110369

För mer information om HSB Malmö:
hsb.se

HSB Malmö är en ekonomisk förening som ägs av 50 000 medlemmar – enskilda personer och bostadsrättsföreningar. Vi erbjuder medlemskap, hyreslägenheter och nyproducerade bostadsrätter samt förvaltningstjänster. Våra medlemmar har bland annat möjlighet att bospara samt ta del av utbildningar och löpande rådgivning. Vår verksamhet finns i Burlöv, Lomma, Malmö, Svedala, Trelleborg och Vellinge.

sky high meetings
turning torso