Fler lägenheter till unga när HSB Dela kommer till Telefonplan

17 november 2021

I augusti lanserades HSB Dela på Stockholms bostadsmarknad. Modellen, där unga vuxna med stöd av HSB köper halva lägenheten och bor i hela, utökas nu i och med säljstarten av HSB brf Växeln vid Telefonplan.

– Det är tillfredsställande att vi nu skalar upp vår satsning på unga med nya lägenheter vid Telefonplan. Jag hoppas att det skapar framtidstro bland våra unga bosparare som idag står utanför bostadsmarknaden, säger Anders Svensson, vd HSB Stockholm.

HSB Dela riktar sig till bosparare i åldern 18 till 29 år och innebär att HSB går in som delägare till 50 procent vid bostadsköpet. Ett tioårigt samägandeavtal med HSB halverar köparens kontantinsats, vilket i sin tur ökar möjligheten till att beviljas bolån, trots dagens tuffa amorteringskrav.

HSB brf Växelns 217 lägenheter återfinns i ett 17 våningar högt punkthus, samt ett låghus i sex plan. I den första etappen säljstartas 48 lägenheter, varav 14 lägenheter om 1 rok och 2 rok omfattas av modellen HSB Dela. Bostadsrättsföreningen är en del av ett nytt bostadskvarter som nu växer fram vid Telefonplan, där HSB bygger cirka 480 nya lägenheter.

– Intresset för HSB Dela har varit stort. Samtidigt är det många unga som fortsatt nekas bolån på grund av kreditrestriktioner. Att amortera är sunt, men inte till den grad att det hindrar våra ungdomar från att förverkliga sina drömmar om att flytta hemifrån, utbilda sig, arbeta och bilda familj, säger Anders Svensson.

Om HSB Dela
HSB går in som delägare i unga vuxnas bostadsköp med 50 procent. Utöver den vanliga köpprocessen tecknas ett tioårigt samägandeavtal med HSB. När som helst efter upplåtelsen kan den unga vuxna välja att sälja bostadsrätten. Då säljs också HSBs andel. Tidigast fem år efter tillträdet kan köparen ansöka om att köpa ut HSBs del. Senast tio år efter tillträdet ska den unga vuxna ha köpt hela lägenheten eller bostadsrätten ha sålts vidare till marknaden.
Läs mer om HSB Dela.

Om HSB brf Växeln
Upplåtelseform: Bostadsrätt
Antal bostäder: 217
Etapp 1: 48 lägenheter
Säljstart etapp 1: 28 november
Antal rum: 1 - 5 rum och kök
Inflyttning: Preliminärt från kvartal 2, 2024 till kvartal 2, 2025.
Arkitekt: Semrén och Månsson
Mer om HSB brf Växeln.

OM HSB STOCKHOLM
I snart 100 år har vi byggt nya hem att trivas i – anpassade till livets olika skeden. Sedan starten 1923 har vi vuxit till drygt 151 000 medlemmar, 58 000 bosparare och närmare 470 bostadsrättsföreningar. HSB Stockholm bygger, förvaltar och arbetar aktivt för att skapa ett gott boende åt våra medlemmar. Vi finns i 16 kommuner i Stockholms län: Danderyd, Ekerö, Haninge, Lidingö, Nacka, Norrtälje, Solna, Stockholm, Sundbyberg, Tyresö, Täby, Upplands Bro, Vallentuna, Vaxholm, Värmdö och Österåker.

Nyproduktion
Telefonplan