Inflytt av etapp två i HSB brf Vattenbrynet

01 december 2021

Knappa månaden innan jul kunde de sista boende i HSB brf Vattenbrynet i Klagshamn få sina nycklar och börja flytta in.

”Det ser ut precis som i broschyren!”

Anna-Karin Wihlborg hinner knappt in genom dörren innan hennes ansikte skiner upp. Blivande sambon Tomas Hansen småler och njuter. Det är en mörk eftermiddag i sena november, men för paret som ska bli sambos för första gången spelar det ingen som helst roll.

För drygt två år sedan anmälde de intresse för projektet HSB brf Vattenbrynet, då fanns ingenting alls på platsen.

– Vi lockades av naturen, närheten till det nya naturreservatet bara ett par meter från huset. Vi har gått omkring och fotograferat i det här området förr, och tänkt att här skulle man bo, säger Anna-Karin.

Lägenheten, högst upp på femte våningen i hus fyra, vetter mot vattnet och från vardagsrummet och köket är det oslagbara vyer mot Öresundsbron och Danmark, och även ut över naturreservatet.

Paret har satsat på flera tidlösa inredningsval, till exempel ett ljusare trägolv än standard, och har planerat inredningen en lång tid nu.

– Vi har verkligen ältat ritningar och broschyren, och planerat så mycket vi kan. Sedan blir det kanske inte exakt som man tänkt, men så är det. Vi har i alla fall bestämt att vi ska få varsin egen yta att göra vad vi vill med, resten designar vi tillsammans, säger Anna-Karin.

De egna ytorna blir varsitt kontor. I Anna-Karins kommer det att finnas ett elektiskt piano, massvis med böcker och en plats att redigera bilder på. Tomas är än mer renodlad, han ska redigera sina foton. Behovet av två kontor är stort, då paret inte vill behöva bråka om de skulle vilja utöva sin stora hobby samtidigt.

Det var Anna-Karin och Tomas natur- och fotointresse som lockade till det otroligt natursköna läget i Klagshamn. Det var också vad som förde paret samman.

– Vi träffades genom Vellinge fotoklubb. Tomas kände mina föräldrar därigenom i flera år innan vi blev ett par 2016, säger Anna-Karin.

Behovet av att flytta ihop kändes länge inte stort, berättar de, eftersom de bodde på Vita Höja och Gula Höja, bara stenkast från varandra.

– Det har fungerat så bra, även efter att vi bestämde oss. Vi tittade på en hel del innan det här projektet, men Tomas hade is i magen, säger Anna-Karin.

– Det var viktigt att det skulle bli något bra när vi skulle sälja våra bostäder, och det här känns helt perfekt, säger Tomas.

Lägenheten de nu flyttar in i tillsammans, som inte är den de först anmälde sig till i första försäljningsetappen, var enligt de båda väl värd att vänta på. Tack vare is i magen och HSB Bospar kunde de istället få drömlägenheten.

– Och nu gick ju byggnationen av etapp två fortare än planerat, så vi kan vara inne till jul. Allt har fungerat så bra för oss, men det är underbart att äntligen kunna börja möblera och flytta in på riktigt, säger Anna-Karin.

– Vi ska placera en tubkikare här i köket, så vi kan titta närmare på vad som händer där borta. Och så kan vi sitta och titta på fåglarna som ligger nere i den lilla sjön på vintern, säger Tomas och ler stort.

Redan har paret flera bilder på Öresundsbron, som är ett många favoritobjekt att fotografera. Och många fler bilder på bron lär det bli.

Läs mer om HSB Bospar här, och titta på vår hemsida för att se vilka nyproduktionsprojekt HSB har på gång.

För mer information om HSB Malmö:
hsb.se

HSB Malmö är en ekonomisk förening som ägs av 53 000 medlemmar – enskilda personer och bostadsrättsföreningar. Vi erbjuder medlemskap, hyreslägenheter och nyproducerade bostadsrätter samt förvaltningstjänster. Våra medlemmar har bland annat möjlighet att bospara samt ta del av utbildningar och löpande rådgivning. Vår verksamhet finns i Burlöv, Lomma, Malmö, Svedala, Trelleborg och Vellinge.