Två av fem bostadsrättsföreningar i Stockholm skjuter kostnader på framtida medlemmar

22 juni 2020

När två av fem av Stockholms bostadsrättsföreningar har fått in medlemmarnas avgifter och övriga intäkter, och betalat sina drift- och räntekostnader, så blir det inte tillräckligt mycket pengar kvar för att täcka upp för det framtida underhåll som föreningens nuvarande medlemmar orsakar. Det visar Stockholms bostadsrättsbarometer 2020, som HSB Stockholm har släppt.

Rapporten visar att den genomsnittliga bostadsrättsföreningen i Stockholm har en total intäkt på 783 kr/kvm/år och drift- och räntekostnader på sammanlagt 568 kr/kvm/år vilket ger ett sparande på i snitt 215 kr/kvm/år. Men 2 av 5 föreningar har ett sparande som är lägre än 200 kr/kvm/år vilket inte är tillräckligt.

– Att två av fem föreningar inte täcker upp för det slitage som de själva är med och skapar innebär i praktiken att de skjuter kostnader för dagens slitage på framtida medlemmar. Det är inte att ha en hållbar ekonomi i sin förening, säger Cecilia Jutell, analytiker på HSB Stockholm.

Driftkostnaderna har ökat med hela 12 procent de senaste fem åren samtidigt som avgifterna endast har ökat med tre procent.

– Det är en ekvation som har gått ihop endast tack vare att räntan gått ner rejält under samma period. Men om inte föreningarna sparar tillräckligt kommer de att behöva en högre grad av lånefinansiering när det är dags för stora renoveringar, såsom stambyte, tak, fönster och fasad. Då finns inga genvägar, utan avgifterna måste upp och det kan bli kännbart, säger Cecilia Jutell.

Om inte förr, pga renoveringar, så kommer avgifterna behöva höjas när räntan vänder uppåt, och Stockholms bostadsrättsföreningar är väldigt räntekänsliga. Om räntan ökar med en procentenhet behöver den genomsnittliga bostadsrättsföreningen i Stockholm höja sina avgifter med åtta procent för att behålla samma sparande. Nästan en av tio behöver höja med mer än 15 procent.

– En anledning till att föreningarna inte höjer avgifterna är säkerligen att avgiftsnivån har stor påverkan på värdet på bostadsrätterna, och mäklare och köpare lägger stor vikt vid kvadratmeterpriser och månadsavgifter. Ingen bostadsrättsägare vill att värdet på sin lägenhet sjunker, säger Cecilia Jutell.

En annan anledning kan vara att föreningen saknar en komplett underhållsplan som inkluderar kostnader för samtliga stora planerade underhåll och investeringar för de kommande 50 åren. Då saknas insikt om vilka kostnader som är i antågande och när.

– Men även om ekonomin för två av fem föreningar inte kommer att hålla på sikt, så mår den genomsnittliga bostadsrättsföreningen i Stockholm ekonomiskt bra, och tar ansvar för en långsiktigt hållbar ekonomi, avslutar Cecilia Jutell.

Stockholm har högst intäkter och driftkostnader och sparar minst jämfört med Göteborg och Malmö

Genomsnittsföreningen i Stockholm sparar drygt 20 procent mindre än snittföreningen i Malmö och Göteborg. Stockholms avgiftsnivåer är lägre än i Malmö och Göteborg, men tack vare högre övriga intäkter har Stockholm en total intäkt i nivå med Göteborgs och högre än Malmös. Vid en jämförelse av driftkostnader ser vi att den genomsnittliga föreningen i Stockholm har avsevärt högre kostnader än Malmö och Göteborg. Det är framför allt uppvärmningen som är dyrare.

Underlag Stockholms bostadsrättsbarometer 2020

Statistik från 496 bostadsrättsföreningar i Stockholmsregionen vars ekonomiska förvaltning sköts av HSB Stockholm (både medlemmar och icke medlemmar i HSB Stockholm).

HSB Stockholm är Stockholmsregionens största bostadsrättsorganisation. Ett av våra viktigaste uppdrag är att sprida kunskap om och öka förståelsen för hur bostadsrättsföreningars ekonomi fungerar. På så sätt bidrar vi till trygga och välmående bostadsrättsföreningar som tar ansvar för en långsiktigt hållbar ekonomi.

OM HSB STOCKHOLM
I snart 100 år har vi byggt nya hem att trivas i – anpassade till livets olika skeden. Sedan starten 1923 har vi vuxit till drygt 151 000 medlemmar, 58 000 bosparare och närmare 470 bostadsrättsföreningar. HSB Stockholm bygger, förvaltar och arbetar aktivt för att skapa ett gott boende åt våra medlemmar. Vi finns i 16 kommuner i Stockholms län: Danderyd, Ekerö, Haninge, Lidingö, Nacka, Norrtälje, Solna, Stockholm, Sundbyberg, Tyresö, Täby, Upplands Bro, Vallentuna, Vaxholm, Värmdö och Österåker.

HSB Stockholm
Hållbarhet