Fler kvinnor in i fastighetsbranschen i Skåne

19 november 2020

HSB Skåne satsar på fler kvinnliga fastighetsvärdar för att därmed bidra till ökad jämlikhet i en mansdominerad bransch. Nu avslutas en rekryteringsutbildning för kvinnor som är ett samarbete mellan HSB, Arbetsförmedlingen och Yrkesakademin. Efter 44 veckors utbildning, inklusive praktik, får de 12 eleverna jobberbjudande hos HSB på olika orter i Skåne.

Rekryteringsutbildningen startade i januari i år och har blandat teori med praktik. Just nu pågår den sista praktiken och på fredag, den 20 november, examineras kvinnorna. Trots de ändrade förutsättningarna på grund av pandemin, sedan kursstarten i januari, har utbildningen kunnat genomföras enligt plan. Redan på måndag den 23 november kommer en del av deltagarna att påbörja sina nya karriärer som fastighetsskötare eller fastighetsvärdar och därmed tillföra fler kvinnor till en mansdominerad bransch.

– Min erfarenhet av fastighetsskötaryrket såhär långt är att det inte är så tungt och fysiskt krävande som man kan tro, säger Therese Bergström som gått utbildningen och från och med måndag kommer att arbeta som fastighetsskötare i Lund. Dessutom är det ett yrke där jag får chans att hjälpa människor, något jag har erfarenhet av från tidigare serviceyrken fortsätter Therese.

Teorin har delvis ägt rum hos Yrkesakademin men även på distans med anledning av coronapandemin. Praktiken har skett i HSB Skånes regi och med HSB Skånes fastighetsskötare och husvärdar som handledare

– Rekryteringsutbildningen har varit ett mycket lyckat projekt tillsammans med Arbetsförmedlingen och Yrkesakademin. Genom utbildningen har fler kvinnor fått upp ögonen för fastighetsbranschen och vi har samtidigt fått möjlighet att utbilda fler kvinnor till fastighetsrelaterade yrken. Vi är nu extra glada över att faktiskt kunna erbjuda alla 12 deltagarna någon form av anställning hos oss, säger Cornelia Håkansson, HR-chef på HSB Skåne.

Fakta
Rekryteringsutbildningen har varit en kombination av teoretisk utbildning hos Yrkesakademin och praktik hos HSB Skåne som pågått mellan januari och november 2020. Deltagarna valdes ut efter informationsträffar på olika orter i Skåne under hösten 2019 och därefter genomgick de en rekryteringsprocess. På sikt har fastighetsbranschen ett stort personalbehov samtidigt som yrket förändras.

Önskas kontakt med kursdeltagare eller handledare för utbildningen vänligen kontakta HSB Skåne.

Kontaktuppgifter och mer information

HSB Skåne Cornelia Håkansson, HR-chef: 0730-78 85 52 | Malin Bengtsson, Presskontakt: 0730-78 85 82
Arbetsförmedlingen Ulrika Eliasson, företagsrådgivare 010-488 52 63 | Lena Lithner Soutkari, Presskontakt: 010-486 972

hsb skåne