Vi stödjer inte längre, fullt ut, webbläsaren Internet Explorer (version 11 eller tidigare) då detta är en gammal webbläsare som inte längre underhålls av Microsoft och inte fungerar med modernare webbteknik. Därför rekommenderar vi att ni istället använder er av någon av dessa webbläsare: Google Chrome, Mozilla Firefox, Microsoft Edge eller Apple Safari

Ny undersökning: Svenskarna lägger mer pengar på hemmet under pandemin

25 januari 2021

Var tredje svensk lägger mer pengar på sitt hem och vardagsrummet är mest i fokus, visar en ny undersökning från Demoskop som gjorts på uppdrag av HSB Riksförbund. Att kraven ökar märks även på HSB:s försäljning av nya bostäder som går över förväntan och aldrig tidigare har efterfrågan varit så stor på större lägenheter.

2020 var året då vi drabbades av en pandemi och hemmet blev hjärtat i tillvaron för de flesta av oss. Som ett resultat lägger var tredje svensk mer pengar på sitt boende och här är det främst åldersgruppen 30–49 år som öppnar plånboken. Viktigast är vardagsrummet, därefter kommer utemiljön och köket. 15 procent har startat upp ett större renoverings- eller byggprojekt.

Var tredje svensk har ett större behov av att göra hemmet fint och trivsamt. Var femte städar mer.

– För många av oss är hemmet hela vår värld just nu och då vill vi ha det fint och mysigt. För de som jobbar hemifrån behöver hemmet också fungera som arbetsplats. Kraven på komfort, teknik och yta ökar och det märks inte minst på vår försäljning av nya bostäder som går över förväntan. Framför allt efterfrågas större lägenheter och där ser vi ett trendbrott. Stora lägenheter är nu mer eftertraktade än mindre lägenheter och så har det aldrig varit tidigare, säger Pernilla Bonde, vd HSB Riksförbund. 

Var tredje svensk som jobbar hemifrån säger att de har fått göra anpassningar i hemmet för att få en fungerande arbetsplats och nästan lika många anger att de inte har något avskilt arbetsrum. Mer än var femte störs av övriga personer i hushållet. 18 procent har problem med uppkoppling och teknik.

Om undersökningen: Demoskopundersökningen med 1 049 intervjuer genomfördes 2 – 8 december 2020. Se mer information i bifogad rapport.

HSB är en medlemsägd, kooperativ organisation som arbetar med bosparande, byggande och förvaltning. HSB vill skapa en trygg boendemiljö där alla kan träffas och trivas.

HSB är Sveriges största bostadskooperation med:

  • ca 650 000 medlemmar
  • ca 4 000 bostadsrättsföreningar
  • ca 35 000 förtroendevalda
  • 26 regionala HSB-föreningar

HSB ägs och drivs av medlemmarna enligt principen en medlem – en röst.

Taggar

bostadsfrågor
bostadsrätt
HSB