Fastighetsaffär som stärker Eslövs stadskärna

01 december 2020

HSB Skåne och Eslövs Bostads AB, Ebo har ingått en fastighetsaffär. Affären innebär att HSB Skåne avyttrar en av sina fastigheter i centrala Eslöv till Ebo samtidigt som de förvärvar fyra fastigheter från Ebo.

Det är fastigheten Gjutaren 11, vilken är belägen på Stora Torg och Norregatan, som HSB Skåne nu avyttrar till Ebo. Fastigheten består till stor del av affärslokaler, men även ett mindre antal hyreslägenheter. I samma affär förvärvar HSB Skåne de fyra fastigheterna Spinnaren 10 och 11 samt Svarvaren 10 och 11, från Ebo. De nya fastigheterna består av 56 hyresbostäder och är belägna ett stenkast från Eslövs station. Avtalen undertecknas den 1 december och tillträde sker den 18 december.

– Det känns oerhört kul att vi har kunnat genomföra denna fastighetsaffär med Ebo. Vi arbetar främst med bostäder och det är helt i linje med detta som vi avyttrar fastigheten Gjutaren 11, vilken till största del består av kommersiella lokaler. Vi förvärvar istället fyra fastigheter som består av bostäder. Vi både hoppas och tror att hyresgästerna som berörs av denna affär kommer att bli nöjda med sina respektive nya fastighetsägare. Information till samtliga har gått ut och vi finnas tillgängliga för de frågor som kan dyka upp längs vägen, säger Ann Irebo, vd på HSB Skåne.

Fastighetsaffären kommer att stärka den fortsatta utvecklingen av Eslövs stadskärna och Ebo har i dagsläget både planer och tilltänkta hyresgäster för de lokaler som sedan en tid varit tomma i fastigheten Gjutaren 11.

hsb skåne