PEAB BYGGER 149 LÄGENHETER ÅT HSB GÖTA I JÖNKÖPING

03 mars 2021

HSB Göta har gett Peab i uppdrag att bygga 149 nya hyreslägenheter, lokaler på bottenvåningen och garage på Skeppsbron i centrala Jönköping. Projektet är en utförandeentreprenad och kontraktssumman uppgår till 221 miljoner svenska kronor.

Kvarter 8, som entreprenaden avser, kommer att innefatta tre huskroppar och ligger mitt i Skeppsbrons södra del mellan Kämpeavenyn och den nya Oskarshallsgatan. Fasaderna kommer i huvudsak att bestå av tegel i varma nyanser. 60 av de 149 lägenheterna kommer ingå att i trygghetsboendet Parketten.

Lägenheterna är av skiftande storlek, från ettor till fyror, där majoriteten utgörs av tvåor. Garaget kommer att ha plats för 60 bilar. Dessutom ska det byggas 285 cykelplatser i anslutning till husen.

Hela området byggs enligt certifieringen Miljöbyggnad Silver och projektet kommer ha ett stort fokus på hållbarhet och miljö, inte minst genom användandet av ECO-betong som reducerar koldioxidutsläppen med ca 40%. Flertalet av parkeringarna i garaget kommer förses med laddmöjligheter för elberoende fordon. Husen förses med solceller på taken och dagvattnet återanvänds till innergårdens alla växter. Kvarteret ska också förses med stora miljörum för att de boende på ett enkelt sätt ska kunna källsortera.

Förutom lägenheter bygger Peab även lokaler för paketleverans, bageri/café samt frisör- och hudvårdssalong.

-Vi är tacksamma för att vi har fått förtroendet att bygga kvarter 8 åt HSB Göta. Att det finns ett starkt klimat- och miljötänk i detta projekt är dessutom helt i linje med våra mål på Peab, säger Martin Alexandersson, arbetschef Peab.

Fastighetsägare och förvaltare av lägenheterna är HSB Gambrinus, som är ett helägt dotterbolag till HSB Göta.

-Kvarter 8 blir det första av fyra kvarter som HBS Göta kommer att bygga på Skeppsbron. Samtliga lägenheter i den här fastigheten blir hyresrätter, som idag är en bristvara i centrala Jönköping. Att samtidigt kunna erbjuda ett stort antal av dessa lägenheter som trygghetsboende känns väldigt bra. Vi är stolta över att kunna uppföra en fastighet av det här slaget för att behålla i egen förvaltning, säger Mikael Carlson, fastighetschef i HSB Gambrinus.

Byggstart sker i juni 2021 och projektet beräknas vara färdigt i november 2023.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Mikael Carlson, fastighetschef HSB Gambrinus, 010-442 36 50

Anders Bergeling, regionchef Peab, 073-337 46 00
Juha Hartomaa, IR-chef Peab, 072-533 31 45

HSB Gambrinus är ett helägt dotterbolag till HSB Göta. HSB är en medlemsägd, kooperativ organisation som arbetar med bosparande, byggande och förvaltning. HSB vill skapa en trygg boendemiljö där alla kan träffas och trivas.

hsb göta