A till Ö för Fjärilen 2

Titta här först om du undrar om något i din lägenhet. Ombyggnad, möjligheter, ordningsregler m.m.

Tips:
Tryck på "Ctrl + F" för att kunna söka på sidan om du använder Windows. Använder du en MAC tryck "Cmd + F". Skriv ett sökord i rutan som bör dyka upp i högra hörnet på webbläsaren.

Har du frågor gällande avtal, boende eller liknande kan du finna svar på fliken "Vanliga frågor HSB".

Längst ned på sidan finns också manualer för porttelefon.

Hittar du inte svar på din fråga så maila styrelsen på styrelsen@fjarilen2.se
        • A till Ö BRF Fjärilen2

          Vi rekommenderar att läsa broschyren Normalstadgar 2023 för brf Fjärilen2. Länk till Normalstadgar 2023 för brf Fjärilen2; här.

          Altan

          Om du vill göra en byggnation på din uteplats, altan, glasa in en balkong, montera markis eller liknande måste du alltid ha styrelsens godkännande, upprätta ett avtal och i vissa fall bygglov. Kontakta HSB/Styrelsen för mer information innan du sätter i gång, läs också våra stadgar.

          Andrahandsuthyrning

          En bostadsrätt upplåts med syftet att bostadsrättshavaren själv ska bo permanent i lägenheten. Ibland kan det uppstå situationer när man inte kan bo i lägenheten under en period, till exempel vid arbete eller studier på annan ort. Bostadsrättslagen reglerar i vilka fall andrahandsuthyrning kan respektive ska beviljas. Generellt är föreningen restriktiv med andrahandsuthyrningar, eftersom andrahandshyresgäster sällan har samma känsla för vår gemensamma förening. Utifrån bostadsrättslagen och stadgarna måste styrelsen i varje enskilt fall bevilja alternativt avslå en andrahandsuthyrning. Eventuella avslag kan överklagas till hyresnämnden.

          Ansvar för och förvaltning av fastighet och lägenhet

          Huvudregeln är att man som medlem i föreningen svarar för skötsel av sin egen lägenhet, medan föreningen svarar för att fastigheterna fungerar och underhålls. Även inom lägenheterna svarar föreningen för vissa åtgärder, särskilt vad gäller värme, vatten och el. Gränsdragningen inom dessa områden kan lätt bli föremål för missförstånd och för att undvika detta hänvisas till broschyren "Vem ska underhålla bostadsrättslägenheten i HSB?" (den kan laddas ner på sidan Dokument) över vem som svarar för vad som tidigare delats ut. Som medlem är man skyldig att notera skador eller brister vare sig de hör till det egna ansvaret (för att själv åtgärda) eller till föreningens område, så att de blir åtgärdade.

          Upptäcker du några skador eller brister inom föreningen, i din lägenhet eller i gemensamma lokaler, ska detta omedelbart anmälas till föreningens fastighetsförvaltare, HSB Södertörn, 08-608 68 00 och Styrelsen@fjarilen2.se för att skadan inte ska förvärras. Allvarligare skador som till exempel vattenläckage som upptäcks efter kontorstid anmäls till fastighetsjouren: Securitas på telefon 08-657 77 22.

          Vid akuta rör-ärenden, ex. en vattenläcka, avloppsledning/stam, läckage på en vattenradiator eller tillhörande ledning, kontakta Securitas Jourmontör tel. nr: 08-657 64 70

          Om ärendet bedöms som icke-akut bekostas utryckningen av den boende.

          Badrum, renovering

          Kontakta alltid Styrelsen vid ombyggnationer i lägenheten Styrelsen@fjarilen2.se
          Om en medlem vill rusta upp sitt badrum är fuktskyddet det absolut viktigaste. Kontakta alltid fastighetsförvaltaren (HSB Södertörn) innan du börjar renovera badrummet. Om du vill byta något ytskikt i badrum (golv eller vägg) måste du först ha tillstånd från styrelsen. Tillstånd ges endast om arbetet ska utföras av en auktoriserad firma.

          Målning och tapetsering av lägenheter ansvarar innehavaren själv för. Arbetet ska utföras på ett ”fackmannamässigt” sätt.

           

          Balkong och balkonglåda

          Du får måla ditt balkonggolv med färg lämplig för betonggolv eller lägga plattor förutsatt att du sedan underhåller det. Balkonglådor får endast sättas upp på insidan av balkongen.

          Brandfarligt material

          brandfarligt material ej får förvaras i källare, balkong, uteplats och andra allmäns utrymmen.

          Brandvarnare

          Brandvarnare ska finnas i lägenheten och det är bostadsinnehavaren ansvar att den finns och fungerar.

          Container-dag

          En gång om året maj-april arrangerar föreningen en Container dag. Föreningen beställer en container där du kan slänga nästan allt. Håll utkik på anslagstavlan när det är dags. Trivselgruppen står för arrangemanget.

          Disk- och tvättmaskiner

          Du ansvarar själv för disk- och tvättmaskiner i bostadsrätten både vad gäller installation och underhåll av maskinerna. Du ansvarar också för de skador hos dig, hos grannar och i själva fastigheten som kan uppstå om det råkar bli läckage eller översvämning. Läckarssydd under diskmaskin och kylskåp ska finnas, det är din skyldighet att se till att det finns

          El

          Säkringarna för din lägenhet finns i ett proppskåp i lägenheten. Vi har individuell mätning av varmvatten och hushållsel. Debitering av förbrukning kommer i nästkommande månadsavi.

          Du behöver således inte teckna något elavtal.

          Fastighetsförvaltning

          Fjärilen2 har en ett avtal med HSB om fastighetsförvaltning och fastighetsskötsel.

          Felanmälan

          Upptäcker du några skador eller brister inom föreningen, i din lägenhet eller i gemensamma lokaler, anmäl detta omedelbart för att skadan inte ska förvärras. Felanmälan kan du enkelt göra på Mitt HSB  mitthsb.hsb.se eller HSB Södertörn, 08-608 68 00

          Vid akuta rör-ärenden, ex. en vattenläcka, avloppsledning/stam, läckage på en vattenradiator eller tillhörande ledning, kontakta Securitas Jourmontör tel. nr: 08-657 64 70

          Om ärendet bedöms som icke-akut bekostas utryckningen av den boende.

          Fond för yttre underhåll

          Stora underhållskostnader som har med fastigheternas gemensamma, yttre underhåll att göra fördelas över tiden genom avsättningar till fond för yttre underhåll. Där är det styrelsen som svarar för åtgärderna.

          Föreningsstämma – organisation

          Föreningens högsta beslutande organ är stämman.

          En gång per år har vi ordinarie föreningsstämma, normalt i maj månad. På stämman går vi igenom föregående års räkenskaper och verksamhet. Under stämman finns en styrelse som svarar för besluten i fråga om fastighetsförvaltning, medlemsfrågor mm mellan ordinarie föreningsstämmor. Ny styrelse väljs, och beslut fattas om förslag som framförts från styrelsen eller av enskilda medlemmar. Enskilt medlemsförslag kallas Motion och ska inlämnas skriftligt till styrelsen före mars månads utgång. Man närvarar och röstar vid stämman enligt regler i stadgan. Reglerna brukar också återges i kallelsen och huvudregeln är en röst per lägenhet. Medlem som inte själv kan delta har rätt att sända en annan medlem som ombud, som uppvisar en påskriven fullmakt (maximalt får ett ombud representera en medlem). Fullmakt bifogas med kallelsen till stämman.

          Årsberättelsen görs tillgänglig inför stämman. Där kan man se hur föreningens ekonomi fallit ut under året. Ta med årsberättelsen till stämman. Extra stämma hålls för vissa typer av ärenden, om styrelsen anser att det behövs eller om ett visst antal medlemmar begär det. Den exakta beslutsordningen finns att läsa i BRF Fjärilens stadgar.

          Grillning

          Grillning får ske på uteplatser men inte på balkonger Tänk på att grilloset kan vara störande för dina grannar. Om det är någon som har invändningar, så måste du respektera detta och låta bli att grilla. Om grannarna accepterar din grillning, bör du ändå se till att det osar så lite som möjligt.

          Aptus Home i App StoreGästrum/övernattningsrum, Hörnan

          I föreningshuset finns ett gästrum/övernattningsrum som kan hyras av boende inom föreningen. Bokas via anslagstavlan eller i appen Aptus Home. Läs mer om rummet här.

          Gästparkering

          För dina gäster som stannar ett dygn eller mera finns möjlighet att få ett s.k. tillfälligt parkeringstillstånd, som du får genom att kontakta någon i styrelsen Styrelsen@fjarilen2.se

          Var ute i god tid så du hinner få tillståndet. Det finns även avgiftsfri parkering längs med Sigyns väg.

          Hemförsäkringar

          För ett fullgott försäkringsskydd krävs att du har en hemförsäkring. Föreningen har tecknat bostadsrättstillägg kollektivt för samtliga vilket innebär att du inte behöver bostadsrättstillägget i din hemförsäkring. Sker inbrott eller annan åverkan riskerar du att få betala reparationskostnaden själv om du inte har hemförsäkring

          Husdjur

          För hundar gäller den kommunala regeln om kopplingstvång, och att avföring ska tas upp. Hundar ska inte rastas inom föreningen. Katter ska hållas på ett sätt så att de inte använder sandlådor eller lekplatser för sin avföring.

          IMD el och varmvatten

          Gemensam El med IMD fungerar så här: föreningen köper in elen för alla lägenheter. Alla individuella lägenhetsabonnemang och deras fasta nätavgifter försvinner. Home Solutions har installerat elmätare i varje lägenhet och skickar underlag för debitering till er ekonomiska förvaltare. Du behöver således inte teckna något elavtal. Vi har även individuell mätning av varmvatten. Debitering av hushållsel och varmvattenförbrukning kommer i nästkommande månadsavi.

          Inglasning av balkong, markiser över fönster

          Det är tillåtet att glasa in balkongen och/eller sätta upp markis men det krävs ett byggnadslov och ett avtal som reglerar ansvaret för detta. Endast en typ av inglasning och markiser är godkända, kontakta först styrelsen för tillstånd. Byggnadslov kan krävas för denna typ av förändring. Kontakta alltid styrelsen innan du påbörjar ett arbete.

          Internet, TV, bredband och telefoni

          I månadsavgiften ingår TV, bredband och IP-telefoni.TV via Tele2 förutsätter kabel i TV-vägguttaget.

          Bredband tillhandahålls via Telenor. I lägenheten finns en router med inloggnings-uppgifter. Både Tele2 och Telenor har olika rabatter om du vill ha ett större utbud.

          Klotter och nedskräpning

          Nedskräpningen är ett problem och det kan vi bara lösa tillsammans. Inom vårt område är det ju vi medlemmar och ingen annan som ser till att skräp kommer bort eller att det inte alls kommer dit. Klotter bör snarast anmälas till Styrelsen Styrelsen@fjarilen2.se eller HSB Södertörn, 08-608 68 00

          Köksfläkt och ventilation

          Spisfläkten måste vara av typen Alliance Lägenhet, med eller utan motor. Det är varje lägenhetsinnehavares ansvar att man har rätt spisfläkt och att den är rätt injusterad. Byte av köksfläkt ska följa de regler som är fastställda för våra fastigheter. Vill man ha någon anna sorts fläkt måste det vara en kolfilterfläkt
          Ventilationen i lägenheterna sker genom att luft sugs ut genom de uttag som finns i kök och badrum. För att det ska bli genomströmning av luft i lägenheten måste friskluftsintagen ovanför fönstren vara öppna. Reglera dem själv så att inneklimatet blir bra.

          Ändra inte inställningarna på ventilationens ventiler, dvs skruva inte själv. Ventilationskanalerna rengörs, enligt föreskrifter, med vissa mellanrum av skorstensfejare. Det är ett av de tillfällen då man måste ge tillträde till lägenheten, genom att vara hemma eller låta en nyckel vara tillgänglig.

          Läs mer om ventilationssystemet i separat handling som finns på vår hemsida.

          Ladda batterier, mobiler, cyklar mm.

          Ladda aldrig batterier när du sover eller lämnar lägenheten. Du får inte ladda några batterier i föreningens gemensamma utrymmen, källare, förråd, cykelrum mm.

          MSB:s råd:

          Råden gäller inte för batterier i el/hybrid-bilar eller batterilager.

          ·         Var uppmärksam på skador på batterier – ett skadat batteri har en större risk att börja brinna.

          ·         Ladda på hårt underlag med avsedd och CE-märkt laddare. Ladda inte i till exempel sängen eller nära liknande, brännbara material.

          ·         Byt ut elektrisk utrustning har synliga skador, luktar bränt eller låter konstigt. Exempel på skador kan vara trasiga elkontakter eller klämda sladdar.

          ·         Undvik om möjligt laddning i hallen. Hallen är oftast din ordinarie utrymningsväg och den vill du helst inte blockera genom en brand.

          ·         Om du laddar när du är vaken ökar dina chanser att lindra skador om olyckan ändå skulle vara framme. Med fungerande brandvarnare kan du tidigt upptäcka en brand.

          Motioner

          Motioner är de boendes möjlighet att påverka styrelsen att agera i vissa frågor.

          Dessa ska vara styrelsen tillhanda senast 31 mars. Allt enligt stadgarnas §15 Motioner.

          Bakgrund till varför man skriver en motion.

          Motion kallas det formellt när en boende i en bostadsrättsförening lägger fram ett förslag till föreningsstämman (årsmötet). Det är alltså ett förslag som kan komma från en eller flera enskilda medlemmar som tycker att stämman ska fatta ett visst beslut. En motion är sedan uppbyggda efter grundstrukturen; först underlag och fakta kring frågan och så slutligen ett antal att-satser. Det vill säga konkreta förslag till beslut. Det är viktigt att motionen är tydligt utformad så inga missförstånd kan uppstå vi beslut. Motionerna ska finnas med redan på kallelsen till föreningsstämman. Styrelsen behandlar motionen och bifaller eller avslår. Sedan är det upp till föreningsstämman att fatta beslut; antingen genom att bifalla styrelsens förslag eller genom att avslå styrelsens förslag. Om det blir ett bifallsbeslut så får styrelsen därmed i uppdrag att genomföra det beslut som stämman fattat.

          En motion skriver du enklast här https://mitthsb.hsb.se välj ”mina Ärenden & Felanmälan”, välj ”Mina styrelseärenden”, till höger på skärmen väljer du ”skapa en motion”.

          Månadsavgift

          Kostnaderna för att äga, driva och underhålla fastigheterna budgeteras av styrelsen och täcks av medlemmarnas avgifter till föreningen. Styrelsen bestämmer avgiftens storlek. Styrelsen strävar efter att hålla avgifterna låga och stabila över åren. Avgifterna sätts så att föreningen på sikt inte går med vare sig vinst eller förlust. Avgiften beräknas för att täcka alla gemensamma kostnader, till exempel underhåll, räntor, fastighetsskatt, markhyra samt gemensam förbrukning av el, vatten och värme. I avgiften ingår också kostnader för förbrukning av vatten och värme i lägenheterna, men inte till exempel el.

          Stora underhållskostnader som har med fastigheternas gemensamma, yttre underhåll att göra fördelas över tiden genom avsättningar till fond för yttre underhåll. Där är det styrelsen som svarar för åtgärderna. Avgifterna debiteras månads- eller kvartalsvis enligt önskemål. Mer information om detta finns på mitthsb.hsb.se under fliken Min bostad

          Närpolis

          Brf Fjärilen2 ligger inom Södertörns polismästarområde och närmaste polisstation finns i Handen, Runstensvägen 3.

          Ombyggnad

          Om man vill bygga om i sin lägenhet måste man först få tillstånd från styrelsen, för att undvika att ombyggnationen medför skador på eller risker för fastigheten. Läs stadgarna.

          Parabol-TV

          För att montera egen parabol krävs att styrelsen godkänt monteringen, och att ett avtal som reglerar ansvaret för monteringen finns skrivet.

          Parkering

          Föreningen har 74 parkeringsplatser, 47 med motorvärmare +laddnings möjligheter. Tyvärr är efterfrågan större än tillgången och köande krävs för att få tillgång till p-plats och garage. Om man vill ställa sig i kön anmäler man själv digitalt via mitthsb.hsb.se under fliken Min bostad. Har du en p-plats du inte själv använder ska du säga upp den, det är inte tillåtet att hyra ut i andrahand.

          Parkering inom Brf Fjärilens bostadsområde är förbjudet! Med undantag för i-och urlastning samt särskilt tillstånd från styrelsen. Alla bostadsrättshavare inom föreningen skall känna till detta. Vi ber Er att respektera förbudet.

          Renovering

          Målning och tapetsering av lägenheter ansvarar innehavaren själv för. Om man vill byta något ytskikt i badrum (golv eller vägg) måste man först ha tillstånd från styrelsen. Tillståndet är sedan villkorat av att arbetet ska utföras av en auktoriserad firma.

        • Rökförbud

        • Gäller i alla gemensamma utrymmen samt även i anslutning till vår lekplats, multiarenan samt portingångar. Vi hoppas även att du visar hänsyn till dina grannar och avstår från att röka på balkongen och uteplatsen/altanen.
        • Snöröjning

        • Föreningens fastighetsskötare HSB Södertörn, ansvarar för snöröjning från kommunens mark fram till portarna (vägen upp till vändplanen, inklusive trottoaren, är kommunens mark). För synpunkter eller klagomål på snöröjning på kommunens mark hänvisas till Nynäshamns kommuntelefonnummer; 08-520 680 00.
        • Miljöhus/Sopor

          I miljöhuset kan du slänga matavfall, plast, metall, pappkartonger, papper, batterier och restavfall. Övrigt grovsopor, miljöfarligt avfall ska lämnas till återvinningscentralen.

          Föreningen har en gång per år en container då det blir möjligt att slänga även detta. Vid det tillfället bjuder föreningen på fika. Tänk på att producentansvaret gäller, vilket innebär att du som konsument har rätt att lämna motsvarande gammal vara i butiken, där du kan köpa motsvarande vara. Som till exempel; cd-spelare, skrivare, dator, kyl- och frys, mm.

          Stadgar för Brf Fjärilen2

          Föreningen tillämpar HSB:s normalstadgar 2023. Våra stadgar finns att ladda ner längst ned på denna sida. Vi rekommenderar alla att läsa våra stadgar, där finns regler hur det är att bo i en bostadsrätt. Styrelsen styrs av stadgarna. Där står exempelvis vad som är boendens ansvar och vad som är föreningens ansvar.

          Styrelse

          BRF Fjärilen2 styrelse består av fem till sju ordinarie ledamöter (varav en från HSB). Styrelsemedlemmarna väljs bland de boende på ordinarie föreningsstämma efter förslag från en valberedning, som valts vid föregående årsstämma. En ledamot i styrelsen tillsätts av HSB Södertörn. Styrelsen har normalt sina möten en gång i månaden med reservation för juli månad. Om man vill komma i kontakt med styrelsen för att ta upp frågor om sitt boende går det bra att kontakta Styrelsen via styrelsen@fjarilen2.se  Synpunkter, skrivelser och förslag skriver du enklast via mitthsb.hsb.se under fliken Ärenden & Felanmälan, det går också bra att skicka ett mejl till styrelsen@fjarilen2.se

          Störande ljud

          På natten, mellan kl. 22:00 och 07:00, ska det vara tyst. Då får man inte störa för dem som behöver sova. Ska du någon gång ha en fest som kan komma att störa senare än kl. 22:00, bör du informera dina grannar i förväg och ta hänsyn till vad de säger. Om du anser att någon av dina grannar inte visar tillräckligt mycket hänsyn; försök i första hand att prata med grannen direkt när det sker. Hjälper inte det så lämna en skrivelse till föreningens förvaltare eller styrelsen med beskrivning av vad som har inträffat, samt datum och klockslag. Detta behövs, eftersom styrelsen är ansvarig för att se till att de gemensamma reglerna respekteras. Spela instrument, lyssna på musik och TV med måttlig ljudvolym. På sommaren har man ofta dörrar eller fönster öppna, och då får man tänka på att ljudet hörs ännu mera och på längre håll. Ta hänsyn till dina grannar.

          Textil

          Från 1 januari 2025 är det inte tillåtet att slänga kläder och annan textil i soppåsen. Syftet med detta är att se textilavfallet som en resurs och bidra till en ökad återanvändning och materialåtervinning. Om du vill bli av med din textil, fundera först på om du kan sälja eller skänka bort den, annars lämna till Återvinningscentralen.

          Aptus Home i App StoreTvättstugor

          Det finns tre tvättstugor i vårt område. Samtliga tvättstugor kan användas av alla boende i föreningen men inte av några andra eller för andras tvätt. Lokalerna är utrustade med effektiva maskiner. Det kostar inget att använda dem.

          Bokas via anslagstavlan eller i appen Aptus Home                    

          Tvättstugan är låst mellan 21.00-07.00, Du kommer bara in i tvättstugan under ditt bokade pass. Dagen är uppdelad i 3-tvättpass från 07.00-21.00 enligt bokningstavla, och 21.00 bryts strömmen till alla maskiner och dörren går i lås. Tvättning och torkning ska vara klart vid tvätt passets slut. Se också till att dörrar och fönster är stängda i tvättstugan innan du lämnar den. Ledningsvattnet är "medelhårt", vilket innebär att doseringen av tvättmedel ska anpassas efter det. Vi har ställt upp ganska självklara regler för tvättstugorna för att hålla nere kostnaden och öka trivseln. Dessa regler sitter anslagna i tvättstugorna.

          Vattenutkast

          Det finns 4st vattenutkast. Dessa hör till föreningen och ska vara tillgängliga för alla. Boende i lägenhet där vattenutkastet sitter på gaveln, får inte hindra grannar från att ta vatten därifrån.

          Värme

          Lägenheterna värms med bergvärme och fjärrvärme. Ventilerna på värmeelementen i lägenheterna är termostatventiler. Om lägenheten känns för kall kan du kontakta felanmälan/fastighetsförvaltaren, men kontrollera först:
          • att elementen inte är blockerade av till exempel möbler
          • att ventilerna på elementen är öppna
          • att det inte finns luft i elementen
          • att tätningslisterna i fönstren är OK.

          ÅVC Återvinningscentral i Nynäshamn

          Öppettider hos SRV Återvinningscentral är:

          • Måndag:    stängt
          • Tis-tors:      13.00 - 19.00
          • Fre-sön:      19.00 - 16.00

          Se även SRV:s hemsida länk: SRV återvinningscentraler

          Uteplats

          Uteplats skall hållas i städat och bra skick, brandfarligt material får inte förvaras på uteplatsen.

          Överlåtelse/försäljning

          Om man vill flytta från BRF Fjärilen2 genomför man själv, eller med hjälp av en mäklare, arbetet med att finna en köpare till bostadsrätten och med att skriva ett köpekontrakt.

          Köpare och säljare ska vara överens om i vilket skick lägenheten befinner sig i, om eventuellt reparationsbehov samt om ansvaret för att åtgärda eventuella brister och stå för kostnaderna.

          Föreningen tillämpar avflyttningskontroll, besiktning av lägenheten vid lägenhetsförsäljning.

          För att få köpa en bostadsrätt i föreningen krävs medlemskap både i HSB samt i föreningen. Ansökan av detta görs genom att skicka in en medlemsansökan till HSB. Föreningsstyrelse tar beslut om medlemskap ska beviljas eller inte. Föreningen tar en kreditupplysning på alla som ansöker om medlemskap. Det är även säljarens skyldighet att informera om detta dokument ”A till Ö” för Brf Fjärilen2. Det är bra om man som säljare informerar styrelsen inför en försäljning för att säkerställa snabb hantering av kommande medlem.