På hsb.se använder vi cookies för att din upplevelse av webbplatsen - till exempel lokalt innehåll - ska bli så bra som möjligt. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används och genom att klicka på acceptera kan ditt regionala val sparas till nästa besök.         Om cookies

Vår webbplats hsb.se innehåller cookies. Cookies eller kakor är ett litet fotavtryck du lämnar efter dig när du besökt en sajt. Den består av en liten textfil, som lagras i din dator/webbläsare och används normalt för att förbättra användarupplevelsen för dig som besökare, exempelvis genom kortare nedladdningstider och tillgång till vissa funktioner anpassade efter dina tidigare val.

Så säger lagen
Enligt Lagen om elektronisk kommunikation ska alla som besöker en webbplats med cookies få information om:

  • att webbplatsen innehåller cookies
  • vad cookies används till


Besökaren ska också samtycka till att cookies används.

Cookies på hsb.se
Cookies på hsb.se används för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig som besökare. Cookies gör så att vi kan anpassa webbplatsen efter dina val.

Det finns två kategorier av cookies, beständig (permanent) cookie och tillfällig (session) cookie.

  • Beständig – Sparas i din webbläsare tills du väljer att ta bort den. Används till exempel för inställningar som du fyllt i på hsb.se, i syfte att förbättra din användarupplevelse.
  • Tillfällig  Lagras tillfälligt i datorns minne under tiden du besöker en webbsida. Försvinner när du stänger din webbläsare.


Både beständiga och tillfälliga cookies används för besöksstatistik och i vårt arbete att förbättra webbplatsen.

Att undvika cookies
Du kan ställa in din webbläsare, så att du kan surfa anonymt och inte lämna några spår efter dig. Inställningarna skiljer sig åt beroende på vilken webbläsare du har. I webbläsaren kan du också radera tidigare lagrade cookies. Se din webbläsares hjälpsidor för mer information.

Om du väljer att inte acceptera cookies, finns det vissa delar av hsb.se som du inte kommer att kunna använda.

Läs gärna mer om cookies på Post- och telestyrelsens webbplats.

Stäng
Dela

"Trygghet för de boende att veta var de kan få hjälp"

23 maj 2019 Nya nycklar, en parkeringsplats eller råd om bosparande? Handläggarna på HSB Södertörns kundcenter fixar det mesta. Varje vardag mellan 9-12 står de redo att hjälpa de boende via mejl, telefon eller ett besök på ett av HSB Södertörns lokala förvaltningskontor.
Rania Kashian och Peri Umerovska

Många av HSBs bostadsrättsföreningar och hyresfastigheter på Södertörn är anslutna till HSB Södertörns kundcenter. Dit kan de boende vända sig med alla typer av frågor och handläggarna finns på plats måndag till fredag.
Vi tar emot både mejl, telefonsamtal och besök och hanterar det mesta, berättar handläggaren Peri Umerovska.
Frågorna från de boende kan handla om allt mellan himmel och jord. En del behöver nya nycklar, andra undrar över varför det tar sådan tid att få en parkerings- eller garageplats, någon kan ha låst sig ute på balkongen och behöver snabb hjälp, en annan har frågor rörande medlemskap och bosparande.
– Det är tryggt för de boende att ha någonstans att vända sig med sina frågor. Om det är någon som är upprörd över något kan vi lugna dem och visa förståelse.

Peri och hennes kollegor har dessutom full koll på föreningarnas köregister för p-platser, garage och förråd.
Vi kan förklara för den som frågar hur det ligger till och vi kan också föreslå dem att skriva motioner eller förslag till sin styrelse om de vill ändra något. Behöver någon akut hjälp kontaktar vi den som svarar för fastighetsskötseln i den aktuella föreningen, säger Peri Umerovska.
För HSBs kundcenter hjälper inte bara de boende, utan utgör samtidigt ett stöd och en avlastning både för HSBs förvaltare och för bostadsrättsföreningarnas styrelser. Kundcentret har goda förbindelser med styrelserna och kontaktar dem direkt vid behov. Annars är det i allmänhet förvaltarna som utgör länken mellan kundcenter och förening.

HSB Södertörns kundcenter omfattar kontor i Huddinge, Hallunda, Tullinge, Nynäshamn och på Gotland. Tanken är att de boende alltid ska ha nära till ett kundcenter, för även om mycket kan skötas via mejl eller telefon kräver vissa ärenden ett besök. – Det kan vara när avtal ska undertecknas. Dessutom finns det kunder som inte är så hemma i den digitala världen. För dem är det viktigt att kunna träffas ansikte mot ansikte när de undrar över något, säger Peri Umerovska.

Text: Karin Strand