HSB topprekryterar IT-arkitekt

08 februari 2022

HSB anställer Lennart Hedenström som chefsarkitekt på IT- och utvecklingsbolaget HSB Affärsstöd. Han kommer närmast från Telia där han haft ett antal olika uppdrag, senast som Lead Domain Architect.

Lennart Hedenström har arbetat med IT-arkitektur och Enterprise Architecture i 28 år i olika branscher.

– Jag är riktigt taggad för uppdraget på HSB Affärsstöd och ser fram emot att få bidra med min erfarenhet i det här skedet av HSBs utvecklingsresa. Just bostadsbranschen och fastighetsförvaltning är en ny arena för mig och det känns spännande. Att dessutom få möjligheten att bygga upp en arkitekturfunktion från grunden är extra roligt, säger Lennart Hedenström.

HSB storsatsar på digital utveckling genom det nationella IT- och utvecklingsbolaget HSB Affärsstöd. Tillsammans har de regionala HSB-föreningarna i landet satsat nästan 400 miljoner i projektet HSB 4.0 som ska ta HSB in i den fjärde industrialiseringsvågen.

Nu tar HSB stora kliv i digitaliseringen av tjänsteleveransen, till en början den administrativa förvaltningen. Ett naturligt och nödvändigt steg i utvecklingen är att etablera en arkitekturfunktion för att kvalitetssäkra infrastrukturen och garantera IT-säkerhet, tillgänglighet och skalbarhet.

– Att vi landat den första rekryteringen i processen med en så pass erfaren och kompetent resurs som Lennart Hedenström är en milstolpe i HSBs utvecklingsresa, säger Mikael Andreasson, Affärsområdeschef på HSB Affärsstöd.

Då HSB verkar i hela landet med sina 26 HSB-föreningar är det en uttalad ambition från HSB Affärsstöd att rekrytera brett geografiskt. Lennart Hedenström som bor utanför Sundsvall kommer att ha sin arbetsplats hos HSB Södra Norrland, vilket stärker samverkan och ger goda förutsättningar för kunskaps- och erfarenhetsöverföring. Lennart Hedenström började sin nya tjänst den 24 januari.