HSB Malmö presenterar ny chefsjurist

05 april 2022

Sedan den 1 april i år är Elin Sönnerdahl ny chefsjurist för HSB Malmö!

Efter lång och trogen tjänst beslutade Niklas Olsson i slutet av 2021 att gå vidare från HSB Malmö. Men en naturlig ersättare fanns att finna nära hemma, juristen och HSB Ledamots-ansvarige Elin Sönnerdahl.

– Det känns oerhört glädjande att Elin är vår nya chefsjurist. Elin är en väldigt kompetent jurist som dessutom kan HSB:s parlamentariska uppbyggnad väldigt väl. Våra jurister anlitas flitigt av våra bostadsrättsföreningar samtidigt som det finns stor utvecklingspotential kring det juridiska området. Med Elin i spetsen för den delen av Medlem och juridik kan vi bättre fokusera på att vidga affären och bli ännu bättre på att tillgodose morgondagens bostadsrättsförenings behov, säger Lisa Renntun, chef Medlem & Juridik.

Elin tillträdde sin nya tjänst den 1 april. Tjänsten som sådan har funnits sedan årsskiftet, och är en del av HSB Malmös arbete med att renodla jurist-affären.

– Det känns otroligt spännande och roligt att få förtroendet och möjligheten fortsätta arbetet med att utveckla juristverksamheten. Vi såg alla fram emot att fortsätta det arbetet tillsammans, men när Niklas nu valt att gå vidare mot nya utmaningar så är jag väldigt stolt och glad att få ta över stafettpinnen. Det var ett enkelt val när möjligheten öppnade sig, säger Elin.

Avdelningen Medlem och Juridik jobbar tätt, och även framöver kommer juristerna att vara nära sammanflätade med medlemsavdelningen. Framöver kan de jobba ännu närmre även andra avdelningar, hoppas Elin.

– Jag ser fram emot att leda och utveckla den dagliga verksamheten på juristavdelningen. Precis som min föregångare ser jag ett behov av att vi får möjlighet att arbeta mer proaktivt och hållbart samt att synliggöra våra tjänster både internt och externt, säger Elin.

Närmast väntar att välkomna en ny jurist till avdelningen.

– Vi ska se till att hon får en riktigt bra start som en del av vårt team. Samordningsansvaret för HSB-ledamöterna och stämmoordförandepoolen kommer att ligga kvar hos mig även framöver, men med hjälp av superproffsiga kollegor på Medlem & Juridisk samt Marknad & Kommunikation som stöttar upp kring dessa delar är jag säker på att detta blir en riktigt positiv förändring för hela verksamheten!

För mer information om HSB Malmö:
hsb.se

HSB Malmö är en ekonomisk förening som ägs av 53 000 medlemmar – enskilda personer och bostadsrättsföreningar. Vi erbjuder medlemskap, hyreslägenheter och nyproducerade bostadsrätter samt förvaltningstjänster. Våra medlemmar har bland annat möjlighet att bospara samt ta del av utbildningar och löpande rådgivning. Vår verksamhet finns i Burlöv, Lomma, Malmö, Svedala, Trelleborg och Vellinge.