HSB Dela gör det lättare för unga vuxna i Jönköping att köpa en bostad

15 juni 2022

HSB Dela lanseras i Jönköping i samband med att HSB Göta säljstartar 84 bostadsrätter på Skeppsbron. Konceptet innebär att HSB går in som delägare i den unga vuxnas bostadsköp med 50 procent.

– Med HSB Dela möjliggör vi för fler unga att köpa en bostad. Därför känns det extra bra att kunna erbjuda det i ett av Jönköpings mest attraktiva lägen, säger Henrik Gustafsson, projektledare på HSB Göta.

Sedan ett år tillbaka är HSB Göta i full gång med att uppföra 149 hyresrätter med trygghetsboende i Jönköpings nya stadsdel Skeppsbron. Nu fortsätter HSB att utveckla platsen och säljstartar brf Sjöstenen bestående av 84 bostadsrätter fördelat över fyra till åtta våningar höga klassiskt komponerade huskroppar. Många av lägenheterna är unika i sin storlek och planlösning; här finns allt från den mindre enrummaren på 29 kvm till fem rum och kök för den större familjen eller för den med kontoret hemma.

20% av bostadsrätterna totalt och av typen ett till tre rum och kök omfattas av HSB Dela, en framgångsrik modell som har lanserats av HSB i flera svenska städer. HSB Dela är ett sätt för HSB att konkret hjälpa unga bosparare in på den tuffa bostadsmarknaden.

– Många unga har svårt att ta sig in på bostadsmarknaden. Är man bosparare inom HSB har man förtur till både hyresrätter och köp av de bostadsrätter som vi uppför. Problemet är dock att många varken har pengarna som behövs för kontantinsatsen eller tillräcklig inkomst för ett bolån. Med HSB Dela ger vi fler chansen att köpa en bostad genom att vi själva går in som delägare till hälften, berättar Henrik Gustafsson.

Projektet byggs enligt certifieringen Miljöbyggnad Silver och projektet kommer ha ett stort fokus på hållbarhet och miljö, inte minst genom användandet av ECO-betong som reducerar koldioxidutsläppen med upp till 40%. Skeppsbrons centrala läge gör att kommunikationer går lätt med gång, cykel och kollektivtrafik. För att ytterligare underlätta en hållbar mobilitet finns tillgång till både bilpool och cykelpool.

Byggstart är planerad till årsskiftet och projektet beräknas vara färdigt under 2025.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Henrik Gustafsson, projektledare HSB Göta, 010-442 36 44

hsb göta