Information och trivselregler

Hantverkargatan 10A och 10B, Skomakargatan 18A och 18B.
Föreningen bildades 1945 och består av 24 lägenheter, 6 i varje trapphus.
Här nedan hittar du information och trivselregler som gäller i vår
bostadsrättsförening. Om du inte hittar svaret på något du undrar över, tveka
inte att kontakta någon i styrelsen.

Alla hjälps åt

Vi som bor här äger gemensamt hus och mark. Som boende har du ansvar för lägenhetens underhåll, men också för fastigheten och miljön runt omkring. Du har möjlighet att påverka såväl de ekonomiska som trivselmässiga faktorerna i föreningen. Du har viss insyn i ekonomi och förvaltning. Du bor till självkostnad, en bostadsrättsförening har inget vinstsyfte. Månadsavgiften ska täcka avgifter för reparationer, el, vatten, värme, lån, amorteringar, framtida underhåll m.m. Tillsammans kan vi alla boende i föreningen medverka till att hålla kostnaderna nere.

Andrahandsuthyrning – max ett år

Vill du hyra ut din bostad i andra hand - orsaken kan vara studier eller arbete på annan ort, prova på sambo eller att bostaden är svårsåld pga rådande marknadsförutsättningar så måste du innan uthyrningen kontakta styrelsen och fylla i en särskild blankett. Styrelsen tar sedan ett beslut som ska protokollföras enligt stadgarna. Föreningen tar idag ut en avgift på 500:- per andrahandsuthyrning.

Ansvar

I föreningens stadgar kan du läsa vad föreningen ansvarar för och vilket ansvar du har som lägenhetsinnehavare. När du flyttar in får du skriften Vem ska underhålla bostadsrätten där ytterligare information kring detta finns.

Bostadsrätt

Du äger en del i vår bostadsrättsförening och i den delen ingår din lägenhet. Till skillnad från att bo i en hyreslägenhet är det du själv som ombesörjer – och även bekostar – det mesta som har med din lägenhet att göra. Det är alla vi boende här som tillsammans utgör föreningen.

Bostadsrättsförsäkring

Alla behöver ha en egen hemförsäkring som täcker lösöret i bostaden. BRF Holland har tecknat en gemensam bostadsrättsförsäkring som omfattar tak, golv och övrig fast utrustning i lägenheterna. Av den anledningen behöver vi inte komplettera med en egen bostadsrättsförsäkring via vårt försäkringsbolag.

Brandsäkerhet

I lägenheten ansvarar ägaren själv för brandsäkerhetsutrustning, såsom brandvarnare, brandsläckare, brandfilt mm. Lämna ej batterier på laddning då du inte är i lägenheten.

Alla gemensamma utrymmen är utrustade med brandvarnare. I varje trapphus finns en brandsläckare på andra våningen och nödutgångar är tydligt uppmärkta medskyltar i källaren. I tvättstugan finns också en taksprinkler som går igång automatiskt om det skulle börja brinna. Rökning är INTE tillåten i trapphus, källare, samlingslokal eller tvättstuga. Undvik rökning i badrum då lägenheternas ventilationskanaler är sammanbyggda och innebär att röklukt kan spridas till grannarna.

Cykel/cykelparkering

Använd cykelrummen i så stor utsträckning som möjligt vintertid om du inte använder din cykel. Detta för att underlätta vid snöröjning.

Engagemang

Alla vi boende i Brf Holland har en del i föreningens trevnad. Kom på årsmötena och gör din röst hörd för föreningens utveckling. Hör också av dig till styrelsen med frågor, tankar om förbättringar osv. Vi ser alla olika saker och det är viktigt att du känner att du har rätt att tycka till om vår förening.

Fest

Självklart får vi ha fest, men tänk på att informera dina grannar om detta innan via en lapp i trapphuset eller genom att prata med dina grannar. Det är tyvärr mycket lyhört i våra hus, så efter kl. 23 så ska det vara lugn och ro för alla boende. Inga efterfester är därför tillåtna – de flesta har också sovrummen mot trapphusen. Vid störning kontakta den som stör i första hand och andra hand någon i styrelsen. Vid upprepade störningar kommer åtgärder att vidtas. Vi vill ju alla trivas i våra hem och ha bra relationer med våra grannar!

Lås till entréer

Våra trapphus och källarentréer är försedda med elektroniska lås med tagg. Låt inte entrédörrarna stå uppställda i onödan, då både objudna gäster och råttor kan ta sig in. Porttelefonen fungerar mellan kl. 06.00-22.00. Tiden där emellan får vi själva gå ner och öppna.

Mer information om lås finns i den fysiska upplagan av information och trivselregler som varje medlem har fått. 

Motioner till årsmöte

Varje vår håller föreningen årsmöte. Före den sista februari har du som medlem möjlighet att inkomma med motioner. Gå gärna på mötet för att få information om vad som är på gång inom förningen inom de närmaste åren och inte minst för att träffa dina grannar.

Medlemsförmåner/information

Genom att logga in på hsb.se (mitt hsb) kan du få mer information om att bo i bostadsrätt samt vilka aktuella medlemsförmåner/rabatter vi har. Du ska själv ändra dina personliga uppgifter som efternamn, telefon eller e-postadress under mitt HSB.

Ombyggnationer

Vill du göra ombyggnationer i lägenheten gällande bärande väggar, dragning av elledningar, ledningar för vatten, avlopp och ventilation så måste du inhämta tillstånd av styrelsen. Vi får inte ha något annat än kolfilterfläkt i köket på grund av kapaciteten i våra skorstenar. Styrelsen samråder i sin tur med tekniker på HSB innan du får ett beslut. Tänk på att ljudet som ombyggnationerna orsakar oftast hörs i hela huset då vi har betongväggar. Som störande arbeten räknas borrning, bankande och bilnings-arbeten som riskerar störa grannar och kringboende. Du får inte börja arbetet före kl. 08.00 och måste avsluta senast kl. 20.00 på vardagar. Från lördag kl. 15.00 till måndag kl. 08.00 ska inga störande arbeten ske.

Styrelsen beslöt på sitt möte 23-10-17 att inför varje avflyttning ska en tillsyn av lägenheten ske för kontroll, där man bl.a. tittar på ev. ombyggnationer. Skälet är att problem inte ska uppstå nu eller i framtiden för bostadsrättsinnehavare. Tillsynen kommer genomföras av fackmän från HSB och betalas av föreningen.

Piskställning

Undvik att skaka mattor och dylikt på balkongen, då det kan damma till kringliggande balkonger och förbipasserande. Använd i stället vår piskställning på innergården bredvid sophuset.

Snö och snöröjning

Vi har ett avtal med HSB rörande snöröjning. Eftersom de har många gårdar att skotta kan de ibland dröja. Oftast kommer de endast en gång om dagen, vilket kan ge lite problem vid kraftiga snöfall. Alla vi som bor här får hjälpas åt att skotta framför portar och sophus.

Tänk på att snö framför entrédörrarna kan göra att dessa inte går igen ordentligt, vilket innebär en risk för obehöriga tar sig in i husen men även att mycket värme slinker ut, vilket i längden innebär högre värmekostnader för oss.

Städning

Städning av trapphusen och toaletterna i källaren utförs en gång i veckan av ALLTIME. Snöskyfflar och sopborstar finns i varje trapphus. Använd gärna dessa - då det dagligen följer med en del smågrus upp i trapphusen och ibland ända in i lägenheterna.

I vårt avtal med ALLTIME får inga lösa dörrmattor ligga utanför våra lägenhetsdörrar, dels pga brandrisk och dels pga problem med att hålla rent.