HSB Malmö bygger bostäder i Malmös nya centrala stadsdel

13 november 2017

HSB Malmö har tecknat avtal med Jernhusen om att förvärva en byggrätt som innehåller ungefär 150 lägenheter i den nya stadsdelen Södra Nyhamnen vid Malmö Centralstation.

På ett av Malmös mest åtråvärda lägen, öster om kontorsfastigheten Glasvasen och i höjd med Slagthuset, kommer man kunna bo i storstadens mittpunkt – med gångavstånd till centralstationen, storslagen utsikt och med vattnet som granne.

– HSB Malmö är otroligt glada över att som en av de första aktörerna få vara med och bygga bostäder i Malmös nya stadsdel. Vi ser fram emot att kunna erbjuda HSBs medlemmar och bosparare nytt boende på ett så centralt och attraktivt läge och det ska bli spännande att tillsammans med Jernhusen få utveckla denna stadsdel nära kommunikationer och service, säger Michael Carlsson, VD på HSB Malmö.

Jernhusen inledde utvecklingen av Södra Nyhamnen 2009 och det planarbete som pågår gör det möjligt att i hela området utveckla drygt 500 bostäder och cirka 1600 arbetsplatser på bästa tänkbara kollektivtrafiknära läge.

– Det finns ett stort intresse att vara med och utveckla och bygga bostäder i detta fina läge. Vi har lagt stort fokus på att hitta samarbetspartners som delar vår höga ambitionsnivå för området när det gäller utformning, gestaltning och hållbarhetsmål, säger Ann Wiberg, affärsområdeschef Stadsprojekt på Jernhusen.

Byggstart för HSB Malmö är beräknat till 2019.

För mer information om HSB Malmö:
hsb.se

HSB Malmö bildades 1925 och är idag en av Sveriges 29 självständiga HSB-föreningar. Med drygt 45 000 medlemmar är den en av de mer tongivande. HSB Malmö förvaltar 30 000 bostadsrätter och äger fler än 2 000 hyresrätter i Burlöv, Lomma, Malmö, Svedala, Trelleborg och Vellinge.