Första digitala årsstämman i HSB Malmös historia

29 maj 2020

Igår, torsdagen den 28 maj, höll HSB Malmö sin årliga föreningsstämma. För första gången i föreningens historia deltog fullmäktige digitalt, med möjlighet att förtidsrösta, på grund av rådande pandemi. Stämman sändes även live så att övriga medlemmar och andra intresserade kunde följa mötet på distans.

Styrelsens ordförande Kent Andersson inledde stämman med att hylla det starka engagemang som han möts av ute i bostadsrättsföreningar, hos styrelseledamöter och hos medlemmar. Han lyfte även det faktum att det känns stabilt och tryggt att ha en sådan stark kassa att inleda året med.

24 fullmäktige valde att förtidsrösta genom poströstning. Det var ett 70-tal fullmäktige som samlades via det digitala mötessystemet och fastställde årsredovisningen, beviljade styrelseledamöterna och vd ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2019, samt behandlade de motioner som hade inkommit till stämman. Stämman gick dessutom på valberedningens förslag om att låta den sittande styrelsen bli omvalda.

Kent Andersson avslutade stämman med att tacka för förnyat förtroende att bli omvald på två år som ordförande. Han riktade även ett tack till fullmäktige och konstaterade att det gick bra att hålla en digital stämma "Tack för att ni fullmäktige har gjort det möjligt att inte ställa in, utan att ställa om".

Stämmoprotokollet publiceras inom kort på HSB Malmös hemsida.

För mer information om HSB Malmö:
hsb.se

HSB Malmö är en ekonomisk förening som ägs av 50 000 medlemmar – enskilda personer och bostadsrättsföreningar. Vi erbjuder medlemskap, hyreslägenheter och nyproducerade bostadsrätter samt förvaltningstjänster. Våra medlemmar har bland annat möjlighet att bospara samt ta del av utbildningar och löpande rådgivning. Vår verksamhet finns i Burlöv, Lomma, Malmö, Svedala, Trelleborg och Vellinge.

medlemskapet