Ny undersökning: Var fjärde svensk började julpynta tidigare i år

21 december 2020

Det blir ett annorlunda julfirande i år. På grund av coronapandemin planerar många att fira jul utan släkt och vänner. Men julpyntandet har nått nya toppnivåer, visar en ny undersökning från Demoskop som gjorts på uppdrag av HSB Riksförbund.

2020 var året då vi drabbades av en pandemi och hemmet blev hjärtat i tillvaron för de flesta av oss. Som ett resultat av detta började var fjärde svensk (26 procent) julpynta tidigare i år och intresset märks extra tydligt bland kvinnor (33 procent). En av tio svenskar julpyntar och bakar också mer än vanligt.

Mer än var tredje svensk (36 procent) kommer inte fira jul med släkt och vänner på sedvanligt sätt, utan endast med de som bor i samma hushåll. Nära var femte (18 procent) hade egentligen inte tänkt att fira jul i det egna hemmet, men har ändå valt att göra det på grund av pandemin.

– För många av oss är hemmet hela vår värld just nu och då vill vi ha det så mysigt och fint som möjligt tillsammans med de allra närmaste. Det är en liten tröst när vi inte kan träffa släkt och vänner i samma utsträckning som tidigare, säger Pernilla Bonde, vd HSB Riksförbund.

Om undersökningen: Demoskopundersökningen med 1 049 intervjuer genomfördes 2 – 8 december 2020 i form av en slumpmässigt utvald webbpanel och motsvarar allmänheten i åldern 20-70 år.