HSB byggstartar sitt första projekt vid Telefonplan

19 maj 2021

Efter en framgångsrik säljstart i början på mars så startar nu HSB Bostad bygget av HSB brf Dialogen, 12 stadsradhus samt 25 lägenheter, vid Telefonplan. Intresset var mycket stort och stadradhusen sålde slut på rekordtid.

– Vi ser ett ökat tryck på nyproduktionsmarknaden vilket speglar sig i att stadsradhusen sålde slut på två veckor. Även lägenheterna har varit eftertraktade vilket känns bra inför våra kommande projekt på Telefonplan. Senare i höst planerar vi att säljstarta grannprojektet HSB brf Växeln som består av ca 130 lägenheter, säger Linda Younes, Affärsområdeschef Försäljning och Marknad på HSB Bostad.

Telefonplan har under senare år växt fram som ett spännande område med mycket konst, design och kreativitet. Här finns restauranger, butiker, service och tunnelbanan, som bara tar några minuter in till city.

– Det känns fantastiskt att så många av våra bosparare och medlemmar har kunnat erbjudas samt få förtur till våra bostäder. Extra kul är att de attraktiva stadsradhusen såldes uteslutande till våra bosparare, säger Anders Svensson, vd på HSB Stockholm.

Arkitektkontoret Semrén & Månsson har ritat husen som byggs både som ett punkthus med gemensam innergård och en vertikal växtvägg samt 12 stadsradhus med egna takterrasser. Områdets vackra industriarkitektur från tidigt 40-tal har gett inspiration till gestaltningen av brf Dialogen, med bland annat ett sågtandat tak, ljus varmvit puts och plåtdetaljer i bronston. Punkthuset och radhusen knyts samman med sockel och puts i likartad ton, där radhusen får en egen identitet med varierande fasadkulörer.

HSB brf Dialogen
Antal lägenheter: 37
Storlek: 1–4 rum och kök
Boyta: 34 –126 kvm
Boendeform: Bostadsrättslägenhet i flerfamiljshus
Säljstart: 14 mars
Preliminär inflyttning: Från kvartal 4 2022
Arkitekt: Semrén & Månsson

Läs mer på www.hsb.se/telefonplan

OM HSB BOSTAD

Under snart hundra år har HSB byggt nya bostäder och skapat "det goda boendet". Mer än var tionde bostad i Sverige har byggts av HSB. HSB Bostad AB är HSBs bostadsproduktionsbolag i Stockholms och Gotlands län. HSB Bostads vision är att ”skapa framtidens bästa boende i samverkan med våra ägare”.

Nyproduktion
Bostadsrättsförening