Vinnare av Årets energibästa bostadsrättsförening 2021 är HSB brf Högaholm

17 mars 2022

Varje år delar HSB Malmö ut pris för Årets energibästa bostadsrättsförening. Det går till den förening som minskat sin förbrukning av köpt energi, el och värme räknat i kWh/kvadratmeter, mest procentuellt under året.

Vinnaren 2021 är HSB brf Högaholm, som från 2020 till 2021 har minskat sin energianvändning med 650 000 kilowattimmar. Det motsvarar årsförbrukningen i 250 mindre lägenheter.

– De har har minskat sin användning med 4,7 procent. Det är fantastiskt, säger Adam Diebig, projektledare Energi på HSB Malmö.

Föreningen, som är en av Sveriges största och består av 994 lägenheter, började redan 2018 att planera för en omfattande upprustning av värmecentralerna. De har bland annat bytt ut alla 14 värmecentraler och även installerat nya styr- och reglersystem till dessa, för en smartare styrning av värmetillförseln och tappvarmvattenberedningen. Kopplat till systemen har de även installerat temperaturgivare i varje lägenhet så att värmetillförseln dit ska bli så effektiv som möjligt. Men föreningen är inte nöjda än. Fler satsningar är på gång och just nu  pågår byte av kulvertledningar, som kommer att sänka energianvändningen ytterligare.

– Vi hoppas att vinnarens driv och engagemang inspirerar andra att sänka sin energianvändning och miljöpåverkan, och även få en mer kostnadseffektiv drift, säger Adam Diebig.

Så fungerar priset Årets energibästa bostadsrättsförening

• Samtliga bostadsrättsföreningar med tjänsterna driftuppföljning, energiförvaltning och energiavtal hos HSB Malmö är automatiskt med i tävlingen.
  • Priset  går till den förening som har minskat sin användning av köpt energi, alltså el och värme i kWh/m2, mest procentuellt under året.
  • Vinnaren får en energibesiktning, det vill säga genomgång av fastigheten, identifiering av energibovar och åtgärdsförslag, till ett värde av 10 000 kronor exkl. moms (värdet varierar beroende på brf:ens storlek och förutsättningar).
  • En brf kan inte vinna två år i rad.

För mer information om HSB Malmö:
hsb.se

HSB Malmö är en ekonomisk förening som ägs av 50 000 medlemmar – enskilda personer och bostadsrättsföreningar. Vi erbjuder medlemskap, hyreslägenheter och nyproducerade bostadsrätter samt förvaltningstjänster. Våra medlemmar har bland annat möjlighet att bospara samt ta del av utbildningar och löpande rådgivning. Vår verksamhet finns i Burlöv, Lomma, Malmö, Svedala, Trelleborg och Vellinge.

hållbarhet
bostadsrätt