Byggstart och "första spadtag" för HSB brf Luthagen Strand vid Fyrisån

05 maj 2022

Fredagen den 6 maj tas det första spadtaget i HSB brf Luthagen Strand för att officiellt markera byggstarten av de 63 bostadsrätterna i Luthagen i Uppsala. Medverkar i spadtaget gör bland annat köpare och HSB-medarbetare samt entreprenör. Lägenheterna beräknas preliminärt stå inflyttningsklara under sommaren 2024.

Det första symboliska spadtaget för HSB brf Luthagen Strand tas fredagen den 6 maj, även om den faktiska byggstarten redan skett i och med att pålningsarbete påbörjats. På plats under spadtaget finns bland annat lägenhetsköpare samt medarbetare från HSB och entreprenören NCC. Spadtaget innebär en officiell markering att projektet nu byggstartat.

– HSB brf Luthagen Strand får ett unikt läge precis där Luthagsesplanaden möter Fyrisån, säger Thomas Thunblom, vd HSB Uppsala. Här kommer de boende att få närhet både till ett livligt stadsliv och till stillhet vid ån.

– Bostadsrätterna i HSB brf Luthagen Strand sålde med rekordfart och alla som ville kunde tyvärr inte få köpa lägenhet i föreningen, säger Thomas Thunblom, vd HSB Uppsala. Efter sommaren erbjuder vi dock en ny chans i och med säljstarten av etapp 2.

HSB brf Luthagen Strand rymmer 63 bostadsrätter om 2-5 rok. Bostäderna har rymliga planlösningar, vissa har dubbla balkonger eller terrass med solläge samt tillgång till hiss och parkering i huset. Här finns även gemensamhetsytor som övernattningslägenhet/ styrelserum, bastu/relax, glasat växthus på gården samt kanotförråd.

Kontaktpersoner:
Thomas Thunblom, vd HSB Uppsala, 018-18 01 61, thomas.thunblom@hsb.se
Erik Gunnarsson, projektledare HSB ProjektPartner, 070-622 02 02, erik.gunnarsson@hsb.se

Byggstart Uppsala
Nybyggt