Bredband, TV och telefoni

Bredband finns installerat till samtliga lägenheter. Nätet ägs av föreningen men uppkopplingen är genom Telenor. Månadsavgiften för bredbandsuppkopplingen är inkluderad i månadsavgiften. Efter anslutning har du obegränsad tillgång till internet. I och med bredbandsuppkopplingen kan du också nås på telefon via det vanliga telefonnätet även om du surfar på internet eller skickar e-post. Det är också möjligt att ansluta sig till IP-telefoni via bredbandsnätet. För närvarande ingår tjänsten Bredband 250, men givetvis kan du själv öka din bandbredd eller välja till andra tjänster.

Alla i Minneberg kan låna en router av Telenor som stöder bredbandet på 250 Mb/s och telefoni. Den beställs via Telenors kundtjänst på tfn på 0770-777 000 eller www.telenor.se.

Kabel-TV-nätet administreras av Minnebergs samfällighetsförening. Alla lägenheter är anslutna till Tele2s kabel-TV och har tillgång till ett gemensamt grundutbud. Avgiften för TV ingår i månadsavgiften till föreningen. Vilka kanaler som ingår kan du se här. Vill du ha ytterligare kanaler, kontaktar du själv deras kundtjänst på tfn 90 222 eller via hemsidan

I föreningens gruppavtal ingär även Tele2 Play - en app till telefoner och för Apple-TV. Med den kan du titta på kanalerna var du än är i hela Sverige. För att läsa mer om Tele2 Play.

I föreningens gruppavtal med Telenor ingår (förutom bredband) fast telefoni. Avtalet innebär för dig som boende att du, om du väljer Telenor som telefonioperatör, inte betalar någon abonnemangsavgift utan bara samtalsavgift. För att ansluta dig, kontakta Telenor, så säger de upp ditt befintliga telefonabonnemang. Se här för mer information. 

När du flyttar ut/in från din bostad

När en medlem flyttar ut så skall du alltid kontakta respektive företag för att avsluta abonnemanget. Du kan bli uppmanad att skicka tillbaka hårdvara då den lånas. Ett sätt för dig att slippa skicka tillbaka din hårdvara är att du som utflyttande medlemmen gör en överlåtesle till den inflyttande medlemmen, det kan du göra i samband då du kontaktar respektive kundservice. 

Även om föreningen står för avgiften så måste varje enskild medlem teckna ett avtal för respektive tjänst. De behöver ha en fysisk person som ansvarar för vad som görs på respektive anslutningen.

Är du ny medlem och flyttar in så ska du kontakta Telenor respektive Tele2 och aktivera dina tjänster. Om det saknas hårdvara så skickas detta ut till dig.