GDPR

Insamling av data och personuppgifter

Bostadsrättsföreningen Apoteket samlar in och lagrar vissa data och personuppgifter. Det gör vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR). Mer information finns hos Integritetsskyddsmyndigheten (IMY)

Alla bostadsrättsföreningar måste enligt Bostadsrättslagen (1991:614) föra en medlemsförteckning och en lägenhetsförteckning. I medlemsförteckningen finns uppgifter om varje medlems namn och postadress, kontaktuppgifter, tidpunkten för medlemmens inträde i föreningen samt om bostadsrätten. I lägenhetsförteckningen finns uppgifter om varje lägenhetsbeteckning, belägenhet och rumsantal, bostadsrättshavarens namn och personnummer, samt insatsen för bostadsrätten. I lägenhetsakten finns också kopior av de överlåtelsekontrakt som tecknats vid försäljning av bostadsrätten samt eventuella uppgifter om pantsättning. Både medlems- och lägenhetsförteckningen måste enligt lag sparas så länge föreningen består.

Utöver dessa förteckningar registrerar föreningen också uppgifter som kan ligga till grund för rättsliga anspråk, som exempelvis betalningshistorik, förekomst av ohyra i en lägenhet, störningsärenden, samt om bostaden har upplåtits i andra hand. Huvudändamålet med registreringen är alltid att hantera det praktiska arbetet med föreningens angelägenheter. Hur länge en uppgift sparas beror på vad ärendet gäller. Finns det ingen relevant anledning till att spara uppgifterna kommer dessa att raderas.

Vem har tillgång till mina uppgifter?

Endast styrelsen och HSB Stockholm har tillgång till medlems- och lägenhetsförteckningen. Föreningen har ett personuppgiftsbiträdesavtal med HSB Stockholm.

HSB behandlar personuppgifter för att administrera medlemskapet i föreningen, uppfylla rättsliga skyldigheter för att hålla medlems- och lägenhetsförteckning, hantera störningsärenden, skötsel av gemensamma utrymmen, administration av fastighetsnycklar och larm samt ekonomisk förvaltning. HSB behandlar aldrig personuppgifter om det inte är tillåtet, och inte i större omfattning än vad som krävs i respektive fall. Dina personuppgifter behandlas i regel av personal hos HSB, men i vissa fall kan externa leverantörer behöva behandla uppgifterna. Du hittar information om hur HSB Stockholm behandlar personuppgifter på hemsidan, https://www.hsb.se/stockholm/om-hsb/personuppgifter/ 

Till vem hör jag av mig om jag vill begära ut mina uppgifter?

Du har alltid rätt att ta del av de personuppgifter som föreningen har om dig. Det gör du genom att kontakta styrelsen och begära ett så kallat registerutdrag. När styrelsen har mottagit din begäran har de som huvudregel upp till en månad på sig att lämna ut informationen om dig. Observera dock att föreningen inte lämnar ut styrelseprotokoll, då dessa kan innehålla känsliga uppgifter.

Har du frågor om föreningens hantering av personuppgifter kan du kontakta styrelsen.