El - enhetsmätning

Enhetsmätning el innebär att vi gemensamt har ett fåtal fasta mätavgifter i stället för att som tidigare, alla hushåll hade sin egen fasta mätaravgift. Privata el-abonnemang har ersatts med ett fåtal större el-abonnemang, där parterna är föreningen och en el-distributör. Vi fördelar kostnaderna för varje enhets (hushålls) faktiska förbrukning av el kvartalsvis i efterskott på hyres- och avgiftsavin.

Vi har nu släppt en ny app där boende kan se sin förbrukning direkt i sin smartphone:
El avläsning – ny app från 1 januari 2025
För att följa din egen förbrukning kan du ladda ner appen Home Solutions
Nordic Propeye. Skicka ditt namn, e-postadress och lägenhetsnummer till
forvaltare.aspnas@hsb.se och ange att du vill ha Popeye/Home Solution-appen.

Den boendes avgift Länk till föreningens aktuella priser och avgifter

Tekniken med enhetsmätning el är att varje gammal elmätare i föreningen har bytts ut mot en ny elmätare som går att fjärravläsa. Via en dator (plattform) hos oss i Aspnäs skickas värdena på elförbrukningen via internet till ett centralt system. Där kvalitetssäkras värdena innan de bildar underlag för fakturering och statistik. Kostnaden redovisas varje kvartal i efterskott på hushållets avgiftsfaktura/avi.
Enhetsmätning el har gett oss färre räkningar för de boende samt lägre el- och abonnemangskostnader. 

Huvudsäkringar och elcentraler – Ditt ansvar
Efter stambytet får alla nya elcentraler förberedda för 3-fas. Även huvudsäkringarna i trapphuset ändras från en huvudsäkring på 25A till 3 huvudsäkringar på 20A. Se till att ha ett paket 20A hemma ifall olyckan är framme. Det är lägenhetsinnehavarens ansvar att byta proppar i elskåp. Saknar du nyckel till elskåp i trapphus? Ring 010-442 11 14.