Bredband

I brf Bränneriet har vi ett bredband med anslutning till Internet. Det interna nätverket inom fastigheten hanterar vi själva.

Föreningen abonnerar som företag på en anslutning till Internet. Anslutningen till Internetoperatören sker via intern brandvägg och router med IP-adressöversättning. Varje lägenhet är ansluten till närmsta switch med kapaciteten 1 Gbps (gigabit per sekund).

Vi startade i april 2002 och genom åren har vi uppgraderat accessen så att vi för närvarande har en fiberaccess till vår internetleverantör Tele2 på 4Gbps.

Har du problem med bredbandet anmäler du det, antingen direkt med detta formullär eller till Maskinisten som skickar en anmälan till gruppen av frivilliga som hanterar bredbandet. Viktigt är att lämna kontaktuppgifter och berätta när felet skedde och hur felet yttrade sig.

Anslutningen till vårt nätverk skall ske via en så kallad Internet- eller hemmarouter. Den port på routern som är märkt ”WAN” eller ”Internet” ska anslutas till uttaget över ytterdörren. Med routerns brandvägg aktiverad får ni ett utmärkt skydd för ert interna nätverk. Det är alltså inte tillåtet att ansluta en dator direkt till uttaget, detta både för att skydda ert interna lägenhetsnät och för att skydda föreningens nät. Ni ansvarar själva för att köpa och koppla in en sådan router. Den kan till exempel också innehålla WiFi (trådlöst bredband).

Era datorer skall också vara utrustade med antivirus/säkerhetsprogram. Detta måste uppdateras regelbundet. I praktiken krävs ett abonnemang eller en freeware som gör detta automatiskt. OBS att Windows numera har ett inbyggt program för detta, Windows Defender. Om du använder Windows, kontrollera att Windows Defender är aktiverat och det uppdateras. Se dock till att inte ha flera antivirusprogram installerade samtidigt.

Du som har en router från Apple måste se till att den är rätt inställd för vårt nät. I annat fall kan både du och dina grannar åsamkas problem. Se bilagan nedan om hur man ställer in en Apple router.