Kabel-TV

Föreningen har ett kabel-TV nät samt avtal med Telenor om distribution av TV-kanaler till alla lägenheter.
Ett basutbud, kanalpaketet Tv Bas, ingår i månadsavgiften och distribueras både analogt och digitalt till lägenheterna. En standard lånebox ingår också.

Digitalt utbud via box till HDMI Vid digital anslutning har man alltså tillgång till Tv Bas där alla 16 kanaler kan ses i HD kvalitet. Närmare info om kanalutbud finns här https://www.telenor.se/handla/tv/. Skriv in din gatuadress och välj ett fiskalt lägenhetsnummer så får du information om det aktuella utbudet samt möjliga tilläggstjänster och tillvalspaket som TV i flera rum, Telenor stream mm. OBS att vissa av de tjänster som presenteras inte gäller för oss. Priser som visas är de som gäller gentemot medlemmar i BRF Bränneriet. Kontakttelefon för frågor och anslutning är Telenor 020 222 222.

Analogt utbud via antenningång

Tv Bas finns också tillgängligt som analog antennsignal. Anslut till TVns antenningång och gör kanalsökning. Närmare info om kanalutbud visas under digitalt utbud.

Observera att de analoga och digitala signalerna är tillgängliga var för sig så att man kan ansluta en TV digitalt och en andra TV analogt.

Streaming

Streaming är en tjänst som gör att du kan titta på de flesta av dina kanaler så gott som var som helst där du har en dator/surfplatta med en bra Internetanslutning. Enligt Telenors hemsida ingår Streaming i basutbudet Tv Bas för lägenheterna i vår förening. Den uppgiften är dock felaktig, streaming ingår i föreningens avtal med Telenor endast om man har någon tilläggstjänst.

Registrering och boxar.

För att kunna se de digitala kanalerna måste man registrera sig och sin box hos Telenor. För registrering krävs

·       Namn + personnummer (organisationsnummer fungerar inte)

·       Gatuadress med nr plus skattemyndighetens lägenhetsnummer (viktigt).

Kontakta Telenors kundtjänst per telefon 020 222 222 eller går in på https://www.telenor.se/mitt-telenor/. Om du inte har något konto kan du skapa ett här. Om du redan har ett konto men inte varit inloggad på mycket länge kan du få problem. Kontakta då kundtjänsten. Efter att ha loggat in kan du se vilka tjänster/utbud som du abonnerar på.

Obs att standardboxen följer med lägenheten men att den måste registreras på rätt innehavare. För nyinflyttad där box varit registrerad så ska den först avregistreras från den förre boxlåntagaren för att sedan registreras på ny låntagare. Den förre låntagaren har ansvar för boxen tills den avregistrerats. Observera att äldre boxar, typ 2840 från Canal Digital, som inte varit registrerade tidigare, inte kan användas.

För ny anslutning gäller att du får en lånebox med avtal från Telenor. Som abonnent ansvarar du för den nya boxen gentemot Telenor.

Du kan också ansluta med programkort i CA-modul för TV med inbyggd box. Här måste du först klarera med Telenor att din TV accepterar Telenors tekniska villkor för CA-modul.

Om man enbart ansluter sin TV till den analoga signalen krävs varken konto på eller anmälan till Telenor.

TV anslutningens historia

Föreningen träffade avtal om distribution av TV kanaler med Telenors Canal Digital per den 1 oktober 2014 efter årsmötesbeslut. I avtalet ingick att alla lägenheter fick en digitalbox typ 2840 för basutbud. När Canal Digital verksamhet 2017 flyttades till Bredbandsbolaget i samma koncern skedde kanalbyte i november 2017.

Från den här tiden blev det nödvändigt att registrera boxen hos Bredbandsbolaget för fortsatt mottagning via denna. Det analoga mottagandet var och är opåverkat.

Men från tisdag 24 april 2018 gäller att nyregistrering på den ursprungliga boxen från Canal Digital inte längre är möjlig. Alla boxar som är registrerade före detta datum har omprogrammerats för funktion i Bredbandsbolagets distribution och fungerar fullt ut, men från 24 april görs ingen sådan omprogrammering. Redan registrerade boxar är framtidssäkrade så att de kan omregistreras vid lägenhetsbyte. För digitalboxar typ 2840 från Digital Canal som inte är registrerade gäller att de inte kan användas. De kan betraktas som elsopa.

Från och med 22 maj 2018 har Telenor migrerat Canal Digitals och Bredbandsbolagets verksamhet i Telenor.