Om vårt hus och vår förening.

Brf Lavetten 11 är en fristående bostadsrättsförening. Delar av vår fastighetsskötsel sker genom ett avtal med HSB och vi har också valt att använda deras plattform för denna hemsida trots att vi inte är en HSB-förening.

Huset ritades av arkitekterna Georg Hagström och Fritjof Ekman och stod färdigbyggt för inflyttning 1906.

Byggmästare var John Qvist, som under en kort tid själv bodde i huset. Det ansågs på sin tid vara en av Kungsholmens pampigaste bostadsfastigheter och kallades därför i folkmun för bland annat "Slottet" och "Skrythuset".

I gatuplan är huset uppfört av kalksandsten, vidare med stomme av tegel och fasad av spritputs. Yttertaket är belagt med skiffer mot gatan och med plåt mot gården.

Huset har sex bostadsplan med tre uppgångar; Kronobergsgatan 9, samt Drottningholmsvägen 1 och 3.

I februari 1920 förvärvades huset av "Bostadsförening Nr11 kvarteret u.p.a" och 1995 registrerades föreningen om till Brf Lavetten 11.

Föreningen består av 41 lägenheter inklusive fem vindslägenheter som tillkom 1999. I huset finns också sju butikslokaler som disponeras med hyresrätt.

Mer om föreningens och husets historia finns att läsa i häftet som gavs ut i samband med husets 75 års jubileum PDF-fil.