Laddpunkter på föreningens mark

03 juli 2022 Styrelsen har under flera år undersökt möjligheterna att låta installera laddpunkter i föreningens garage. Efter att ha undersökt behov av laddplatser, tillgänglig teknik, kostnader och risker har styrelsen beslutat att föreningen INTE kommer att låta installera några laddpunkter på föreningens mark, inklusive garaget.

Anledningar till detta är flera:

  • Elbilar måste stå i en separat brandcell med sprinklers och uppsamling av släckvatten vid eldsvåda.
  • En eventuell brand i garaget behöver inte börja i en elbil eller hybridbil, den kan mycket väl börja i en bil med förbränningsmotor (som diesel, etanol, bensin).
  • En brand i en elbil kan förorsaka mycket höga temperaturer, upp mot 3000 grader p.g.a. termisk rusning, vilket gör att att giftiga gaser sprids. Vid dessa höga temperaturer smälter t.o.m. betongen och garaget kan falla ihop som ett korthus.
  • Garaget ligger för nära föreningens närmaste hus på Stavangergatan 70-78, och detta hus tar in sin friskluft från gatan. Dödliga gaser från garaget skulle då kunna leda till att de boende förgiftas i sömnen innan någon ens har hunnit reagera på branden i garaget.
  • Brandkåren går inte in i ett garage med brinnande bilar utan har som krav att kunna släcka branden utifrån. Detta går bara på de våningar som ligger i markplan eller högre, sett från Stavangergatan. De våningsplan som ligger i slänten kan därmed inte släckas utifrån, eftersom det inte finns körvägar till garaget från slänten. 
  • Föreningen har ett separat elavtal för garaget. Den nuvarande huvudsäkringen har ett begränsat utrymme för någon eller några laddplatser innan huvudsäkringen måste höjas. Dels är det mycket dyrt att höja nivån på huvudsäkringen, dels har el-leverantören de senaste åren mycket svårt att tillhandahålla ökad kapacitet i elöverföringen.
  • Naturligtvis är det förknippat med en kostnad att låta installera laddpunkter och få till ett system för automatisk lastbalansering och debitering. Det verkar mest rimligt att föreningen ska ta denna kostnad, men däremot debitera den som använder laddpunkten för laddning av den egna el-bilen. Att låta den boende stå för installationen av laddpunkten blir problematiskt vid ägarbyte av lägenheten. 
  • Myndighetsbestämmelser om obligatorisk installation av laddpunkter gäller för  nybyggda lägenheter, inte existerande.
  • Stockholms stad har hittills inte visat något intresse att installera laddpunkter längs med Stavangergatan. Föreningen kan inte heller göra det, eftersom det är kommunal mark.
  • Någon annan mark som föreningen råder över finns inte för att etablera parkeringsplatser med laddpunkter. 

Föreningens arbetsgrupp för laddstolpar kommer att undersöka om vi kan hitta andra alternativ tillsammans med andra föreningar på lämpliga platser. 

 

Se vad Svensk Försäkring skriver om laddning av el-bilar.