Digitalisering av andrahandsansökningar

25 oktober 2025 HSB Stockholm kommer under hösten att göra några viktiga förändringar i hur ansökningar om andrahandsupplåtelser hanteras. Syftet är att förenkla processen, snabba upp handläggningen och säkerställa att vi följer GDPR!

Här är de två viktigaste förändringarna att känna till:

 

1. Digital ansökan via Mitt HSB (från och med 1 november)

Från och med den 1 november ska alla boende och kunder använda det digitala formuläret på Mitt HSB (inloggat läge) för att ansöka om tillstånd för andrahandsupplåtelse.

Länk: https://mitthsb.hsb.se/region/hsb-stockholm/mina-sidor/min-bostad/uthyrning-i-andra-hand2/

Fördelen med hantering via det digitala formuläret är att vi får in så kompletta uppgifter som möjligt redan vid ansökningstillfället och därmed en smidigare process. Boende som saknar dator eller inte kan logga in på Mitt HSB kan få en blankett skickad vid kontakt med HSB Stockholm. 

2. Förvaltningsrapporten uppdateras

Från och med 1 november kommer andrahandsärenden inte längre att visas i förvaltningsrapporten för de kunder som normalt får denna från sin förvaltare. Istället hittar ni informationen i rapporten "Andrahandsuthyrningar" på Mitt HSB, under menyvalet Fastigheten (inloggat läge). Där finns även historik över tidigare uthyrningar.