Att hyra ut i andra hand kan vara en bra lösning om du själv inte kan använda din bostad under en tid. För att skapa trygghet för både medlemmar och hyresgäster har föreningen riktlinjer som alltid måste följas.
Riktlinjer
Ansökan om tillstånd: Andrahandsuthyrningar av bostadsrätter måste alltid godkännas av styrelsen. Ansökan ska vara skriftlig och innehålla skäl, hyresgäst och uthyrningsperiod. Ansökan ska skickas in senast 1 månad innan inflyttning.
Tillståndets längd: Uthyrning medges för minst 3 månader och max 12 månader i taget. Vid byte av hyresgäst eller förlängning krävs en ny ansökan.
Avgift: Föreningen tar ut en avgift för andrahandsuthyrning motsvarande 10% av prisbasbeloppet per år. Om lägenheten hyrs ut endast under en del av året beräknas avgiften efter antal kalendermånader. Avgiften debiteras på nästkommande avi.
Ej tillåtet: Korttidsuthyrning, t.ex. via Airbnb eller liknande tjänster, är inte tillåtet.
Viktigt att tänka på:
Ansvar: Som medlem är du alltid ansvarig för din bostad, även under uthyrning. Det gäller avgiften till föreningen, iakttagande av föreningens ordningsregler och eventuella störningar.
Information: Informera din hyresgäst om föreningens regler och riktlinjer.
Din försäkring: Du måste behålla din hemförsäkring för bostadens fasta inredning under hela uthyrningsperioden.
Hyresgästens försäkring: Hyresgästen ska teckna en egen hemförsäkring för hela hyresperioden eftersom din försäkring (normalt) inte täcker som orsakas av någon annan.
Ansökan och avtal
Ansökningsblankett: Fyll i nedan ansökningsblanketten och adressera den till styrelsen.
Avtal: När ansökan har godkänts rekommenderar vi att du använder nedan avtalsmall för att upprätta hyresavtalet med din hyresgäst.
Ansökan om andrahandsuthyrning Avtal för andrahandsuthyrning