Vanliga frågor om bytet av bredbandsleverantör

22 juli 2020 Vi får just nu många frågor om bytet av bredbandsleverantör som planeras till hösten. Här kommer en sammanställning med svar på de allra flesta av de vanligaste frågorna. Mer information och en guide för hur bytet kommer gå till kommer senare i sommar. Har ni frågor som inte syns här? Skriv i Facebookgruppen eller mejla styrelsen.

Vad innebär det att föreningen byter bredbandsleverantör?

 

Styrelsen beslutade under våren 2020 att byta vilket företag som sköter vår bredbandstjänst. Under många år har vi haft Telenor (som tidigare hette Bredbandsbolaget) som leverantör, men vi kommer nu byta till Stockholms Stadsnät. Du som individ kommer inte behöva göra någon slags beställning hos den nya leverantören, utan övergången kommer ske bakom kulisserna i stor mån. Själva infrastrukturen för de individuella lägenheterna – alla kablar och uttag och så vidare – kommer fortsatt vara desamma. Däremot kommer du få koppla in en ny router i vissa fall få byta abonnemang för IP-TV och fast telefoni. Läs mer om det nedan.

 

När kommer bytet inträffa?

 

30 septemer 2020.

 

Varför genomför Brf Samsö det här bytet?

 

Den nya bredbandsleverantören är avsevärt billigare och tillhandahåller snabbare uppkoppling. Vi tror också att den med stor sannolikhet kommer vara mer pålitlig. 

 

Månadskostnaden för bredband sänks från 129 kronor i månaden till 55 kronor i månaden per lägenhet, vilket också innebär att månadsavgiften ni betalar till bostadsrättsföreningen sänks med lika mycket, 74 kronor.

 

Hastigheten går från dagens 100/10 Mbit/s till 1000/1000 Mbit/s. Det innebär att hastigheten för att hämta ner filer och hemsidor potentiellt tiodubblas, och hastigheten för att ladda upp filer potentiellt hundradubblas. (Den faktiska hastigheten beror i stor mån på bland annat vilken router man använder och hur servern man kopplar upp sig mot fungerar, men de flesta kommer uppleva en avsevärt högre hastighet.)

 

Stockholms stadsnät har också vunnit priser för sin kundservice och hör till branschens mest pålitliga vad det gäller teknisk stabilitet. Vi tror att den nya leverantören kommer innebära färre avbrott i bredbandstjänsten än idag.

 

Varför har vi inte blivit informerade om det här tidigare?

 

Det har ni – både i vårt nyhetsblad Hej Samsöbo och på föreningsstämman, bland annat. Mer information kommer också under sommaren och inför bytet.

 

Jag har fått hem ett brev från Telenor om uppsägning av bredbandstjänst. Är det bytet av bredbandsleverantör det handlar om?

 

Ja, det är det här bytet det handlar om. Breven har kommit i en olycklig period innan vi har hunnit förbereda information att skickas ut och är otydligt formulerade, tyvärr, vilket har gjort många oroliga i onödan. Mycket mer information kommer snart.

 

Brevet från Telenor har bett mig skicka tillbaka routern jag fått skickat till mig av dem. Ska jag göra det?

 

Ja, om det i brevet står att du ska skicka in routern bör du göra det, efter att bytet skett 1 oktober. 

 

Brevet från Telenor har bett mig återvinna eller slänga routern jag fått skickat till mig av dem. Ska jag göra det?

 

Ja. I bytet ingår att du ska få en ny router frånStockholms stadsnät. Du kan alltså efter att bytet ha skett återvinna den gamla routern. Den gamla routerns fungerar inte med det nya abbonemanget.

 

Jag har idag ett fast telefonnummer via Telenor. Kommer jag förlora det efter att föreningen byter till Stockholms Stadsnät?

 

Nej, men du kommer däremot vara tvungen att göra en medflytt av numret till den nya leverantören. Hos Stockholms Stadsnät finns en IP-telefonitjänst som motsvarar den hos Telenor praktiskt och prismässigt, och du kommer kunna teckna ett sådant abonnemang själv. I det informationspaket som du får skickat till dig under sommaren finns information om hur ett sådant bye går till.

 

Jag har idag ett IP-TV-abonnemang hos Telenor. Kommer jag förlora det vid bytet till Stockholms Stadsnät? 

 

Ja, men Stockholms Stadsnät erbjuder motsvarande TV-abonnemang via Sappa och Viasat. Du kommer kunna teckna ett nytt abonnemang med de nya leverantörerna. Kontakta Stockholms Stadsnät för mer information. Observera att det här inte handlar om föreningens kabel-TV via TV-uttaget, som än så länge kommer fortsätta som vanligt och inte berörs av den här förändringen.

 

Jag har idag en epostadress via Telenor, som slutar på till exempel @bredband.net. Kommer jag förlora den vid bytet till Stockholms Stadsnät? 

 

Tyvärr är dessa adresser kopplade till just abonnemanget med Telenor. Vi undersöker möjligheterna att personer mot en kostnad kan få behålla dessa epostadresser och återkommer när vi fått mer information. 

 

Generellt rekommenderar vi att man skaffar en epostadress som inte är kopplad till ett internetabonnemang utan är fristående från det. Även Stockholms Stadsnät erbjuder gratis epost men vi rekommenderar starkt att ni inte använder deras tjänst i det fallet. Titta hellre på gratis epostleverantörer på nätet. De största idag är Gmail, som ägs av Google, och Outlook.com, som ägs av Microsoft, som båda är stabila, lättanvända och pålitliga lösningar. Ett säkrare alternativ om man vill värna sin personliga integritet till fullo är det krypterade Protonmail.

 

Om du byter epostadress kommer du förstås tyvärr få kontakta bekanta och berätta, och byta epostadress i företags och myndigheters register. Förhoppningsvis kan ett sådant byte gå relativt snabbt.

 

Kommer jag behöva byta router i samband med bytet till Stockholms stadsnät?

 

Föreningen har beslutat att köpa in en router till varje hushåll som också sköter fördelningen mellan internet, IP-telefoni och Bredbands-TV. Använder du en router som kommit från Bredbandsbolaget kan du med enkelhet byta ut den mot den nya. Läs mer om det i det informationsmaterial som tillhandahålls av Stockholms stadsnät.

Har du redan enmer avancerad router bör du kunna fortsätta använda den, i fall du inte använder TV- och tellefoni-tjänsterna. Kontakta Stockholm stadsnäts kundtjänst så hjälper de dig. 

Hur kommer mer information gå ut till medlemmarna?

 

Vi kommer i samband med bytet sammanställa en gedigen guide tillsammans med Stockholms Stadsnät om hur bytet går till. Vi tittar också på möjligheten att hålla ett informationsmöte. Information kommer delas ut både i brevlådan och via vår facebookgrupp, som du hittar här på hemsidan.