Fastighetsjour

Kontakta i första hand HSB om felet inte är av brådskande karaktär. Det kan innebära att föreningen sparar en hel del pengar. Om läget är akut så hittar du alla nödvändiga telefonnummer i trappuppgångarna.

Föreningen står för utryckningar av allmän karaktär, det vill säga utryckningar som berör fler än en lägenhet samt gemensamma utrymmen och som måste åtgärdas omgående och som inte kan vänta till nästkommande ordinarie arbetsdag. Exempelvis skador som riskerar att bli större och få följdskador om de inte åtgärdas omgående eller skador som riskerar att allvarligt skada annan/annat.

Kontrollera därför först om det är fler än du själv som har samma problem. Kolla också om det är leverantören som har problem, till exempel driftstörningar hos Ellevio, Tele2 eller Bahnhof.

Skulle felet bero på din egen apparatur eller eget slarv, så faller kostnaden för utryckningen på dig. Överväg därför noga om fastighetsjouren behöver anlitas, då denna kan bli onödigt kostsam både för bostadsrättsföreningen och boende om felet inte är akut.