Felanmälan görs till styrelsen@brfsvanen.se vid skador i hiss, portlås, lås i lägenhetsdörr, porttelefon, mark och trädgård, skadedjur, Ankdammen, Pensionat Svanen samt fuktskador
Felanmälan görs till HSB Stockholm förvaltning vid skador i allmänna utrymmen, lägenheten samt fuktskador
Vid akuta fel och brister utanför kontorstid, kontakta HSB:s fastighetsjour på telefon 08-695 00 00.
Vid en fuktskada ska du alltid göra en felanmäla både till föreningen och HSB Stockholm.
Vid fel på digitala och analoga internet-, TV- och telefonitjänster så ska du vända dig till respektive leverantör. Läs mer på sidan Bredband, TV & telefoni.
Spanjoletter (öppnings- och stängningsmekanismen för fönster och dörrar) tillhör bostadsrättshavarens ansvar. Om det inte hjälper att smörja dem så kan de bytas ut. Kontakta Brandbergens Låshörna på telefon 08-777 11 11.
Vid fel och brister i din egen lägenhet (gäller ej fuktsanering) så kan du antingen vända dig till HSB Stockholm eller vilken annan entreprenör du önskar.
Grundprincipen för felanmälningar är att det som går sönder i din lägenhet ansvarar du för och det som går sönder i allmänna utrymmen står föreningen för. Det finns dock undantag från denna princip och det är bl a om en bostadsrättshavare gör sig skyldig till skadegörelse eller har låtit en entreprenör ha genomfört en renovering på ett undermåligt sätt och det givit upphov till en skada på fastigheten. Då blir bostadsrättshavaren skyldig till ersättning för den uppkomna skadan. Läs gärna igenom föreningens stadgar för att få en mer detaljerad bild över ansvarsfördelningen mellan medlem och förening.