Gör rätt i din bostadsrätt!

19 juli 2012 Gör rätt i din bostadsrätt! Ingen ska behöva riskera att bli skadad när ett bygg- och anläggningsarbete utförs. Traditionellt har det varit ett ansvar för varje arbetsgivare att se till att de anställda inte skadas men sedan de nya reglera i Bygg – och anläggningslagen kom 2009 har detta ansvar utvidgats att gälla även den som låter beställa ett byggnadsarbete (byggherren)– i allt ifrån byggets planering till det att det är genomfört. När en bostadsrättsförening tecknar avtal om byggnadsarbete (t ex målning, lagning av trasig puts, återställande efter vattenskada, byte av elarmaturer, snöskottning på tak mm), blir man automatiskt byggherre, i vilken egenskap man har ett omfattande arbetsmiljöansvar: 1. Brf ska utse en byggarbetsmiljösamordnare för planering och projektering (BAS-P) 2. Brf ska tillse att en arbetsmiljöplan upprättas 3. Brf ska utse en byggarbetsmiljösamordnare för utförandet (BAS-U) 4. Om arbetet är mera omfattande (mer än 500 personarbetsdagar) eller pågår längre tid än 20 arbetsdagar och det vid något tillfälle sysselsätter mer än 20 personer samtidigt ska en förhandsanmälan göras till Arbetsmiljöverket Punkterna 2 och 4 är straffsanktionerade, dvs man kan bli åtalad ifall detta inte görs. Utökat ansvar för bostadsrättsföreningen I och med det utökade ansvaret ställs nya krav på bostadsrättsföreningen. Rådet är att bostadsrättsföreningen ska överlåta och skriftligt skriva över arbetsmiljöansvaret på en uppdragstagare (entreprenör)som anlitas. Förutsättning till att detta kan ska kunna ske är att uppdragstagaren självständigt styr byggprojektets planering och genomförande (total- eller generalentreprenad) Om bostadsrättsföreningen överlåter arbetsmiljöansvaret på uppdragstagaren övertas ansvaret enligt arbetsmiljölagen och uppdragstagaren ska utse byggarbetsmiljösamordnare (BAS). Denna samordnare ska också, när det krävs, avgöra när en arbetsmiljöplan ska upprättas. Den som utses måste visa att denna har dokumenterad utbildning, kompetens och erfarenhet som behövs för att utföra de uppgifter som åligger en BAS. Överlåtelsen av ansvaret kan inte ge något heltäckande skydd mot eventuella påföljder om till exempel Arbetsmiljöverkets inspektörer kommer med invändningar av något slag under arbetets gång. Bostadsrättsföreningen har alltid ett backup- ansvar som är svårt att gardera sig mot. Vid större beställningar finns det därför många goda skäl att anlita en konsult, till exempel en bygg- och projektledare för att planera, handla upp och genomföra byggprojektet som vet hur arbetsmiljökraven ska hanteras. Även vid mindre arbeten som kan vara riskfyllda, såsom vissa arbeten på stege, klottersanering mm krävs det att bostadsrättsföreningen utser byggarbetsmiljösamordnare (BAS) och säkerställer att den entreprenör som anlitas har dokumenterade utbildning, kompetens och erfarenhet som behövs för att utföra de uppgifter som åligger en byggarbetsmiljösamordnare (BAS). Om en privatperson (konsument) boende i bostadsrättsföreningen, beställer byggarbeten i sin egen bostad behövs inte denna skriftliga överenskommelse, då tar entreprenören automatiskt över byggherrens (konsumentens) ansvar under förutsättning att inte konsumenten anlitar flera entreprenörer samtidigt, då ligger byggherre-/arbetsmiljöansvaret kvar på konsumenten. Byggherrens arbetsmiljöansvar regleras i arbetsmiljölagen kap 3 § 6 samt i Arbetsmiljöverkets ändringsföreskrifter AFS 2008:16 till föreskrifterna i AFS 1993:3, Byggnads- och anläggningsarbete.