Vi stödjer inte längre, fullt ut, webbläsaren Internet Explorer (version 11 eller tidigare) då detta är en gammal webbläsare som inte längre underhålls av Microsoft och inte fungerar med modernare webbteknik. Därför rekommenderar vi att ni istället använder er av någon av dessa webbläsare: Google Chrome, Mozilla Firefox, Microsoft Edge eller Apple Safari

Toppbetyg till mark & trädgård och HSB-ledamoten i vår kundundersökning

27 oktober 2015 I månadsskiftet september/oktober genomfördes HSB Stockholms årliga medlems- och kundundersökning. Totalbetyget blev 4,1 på en 5-gradig skala.

Resultatet ligger kvar på samma höga nivå som de senaste två åren och detta trots de utmaningar som införandet av ett nytt fastighetssystem i början på året medförde. 89 procent av de som svarat på undersökningen ger HSB Stockholm betyget godkänt eller högre i sin bedömning av helhetsintrycket. 

Kompetent fastighetsförvaltning uppskattas

HSB Stockholms förvaltare får goda omdömen – 75 procent av kunderna är mycket nöjda eller nöjda med det stöd och den service som förvaltaren ger, vilket är en ökning med hela 9 procentenheter från föregående år.

Mark och trädgård har haft den största förbättringen och får också det högsta betyget av förvaltningstjänsterna. Årets resultat för mark- och trädgårdstjänsterna landar på betyget 4,3, mot förra året då betyget låg på 4,0. De specifika delar som visar på störst förbättring sedan 2014 är sommarskötsel, rådgivning och servicekänsla. Kompetensen inom markskötseln får ett så högt betyg som 4,5. 

– Under året som gått har vi bland annat arbetat med att förbättra planering, uppföljning och återkoppling kring de avtalsbundna arbetena på mark, samtidigt som vi har ökat kompetensen kring anläggningsarbeten och trädgårdsformgivning. Vi är glada över att våra medlemmar och kunder uppskattar det ständiga förbättringsarbete som vi bedriver för att erbjuda marknadens bästa förvaltningstjänster, säger Stefan Younes, affärsområdeschef Förvaltning på HSB Stockholm. 

Störst potential till förbättring finns gällande återkoppling från Servicecenter och rörande HSB Stockholms ekonomitjänster.

– Vi har redan påbörjat analysen av resultaten och kommer att ta fram en handlingsplan för att förbättra de områden med störst potential. Vi har redan efter sommaren kunnat öka tillgängligheten på telefon och minska Servicecenters väntetider, säger Stefan Younes.

Medlemskapet ger mervärde

Hela 94 procent av de som svarat på undersökningen är positiva till medlemskapet i HSB, varav 65 procent svarat mycket nöjd eller nöjd. HSB-ledamoten är en representant från HSB som fungerar som ett stöd i styrelsearbetet. Ledamoten ingår i medlemskapet och ligger kvar i topp bland alla våra tjänster med betyget 4,6.

- Självklart fortsätter vi att utveckla ledamotsrollen. Våra ledamöter får kontinuerlig utbildning och stöttning i styrelsearbete för att kunna erbjuda det uppskattade specialiststöd som de utgör i bostadsrättsföreningarna, säger Attila Kriss, Medlemschef på HSB Stockholm.

Medlemmar i HSB Stockholm har också tillgång till kostnadsfri juridisk rådgivning. Årets undersökning visar att våra jurister får ett mycket bra betyg där 78 procent ger betyget mycket bra eller bra.

Årets resultat i NKI-undersökningen

Resultat i en skala från 1-5. Förra årets resultat inom parantes. Undersökningen skickas till alla HSB Stockholms kunder och medlemsföreningar. Årets svarsfrekvens var 41 %.

  • Fastighetsskötsel                                   4,0 (4,1)
  • Mark och trädgård                                   4,3 (4,0)
  • Förvaltare                                               4,1 (4,1)
  • Ekonomi                                                 4,1 (4,2)
  • HSB-medlemskap                                   4,1 (4,1)
  • HSB-ledamoten                                       4,6 (4,5)
  • Servicecenter                                          3,7 (3,8)
  • Styrelseservice                                        4,0 (4,1)