Vi stödjer inte längre, fullt ut, webbläsaren Internet Explorer (version 11 eller tidigare) då detta är en gammal webbläsare som inte längre underhålls av Microsoft och inte fungerar med modernare webbteknik. Därför rekommenderar vi att ni istället använder er av någon av dessa webbläsare: Google Chrome, Mozilla Firefox, Microsoft Edge eller Apple Safari

Kunden har alltid rätt - eller?

13 december 2016 Kan jag ångra nätköpet? Har jag rätt att byta julklappen? Och hur funkar det med garanti egentligen? Det är inte lätt att hålla reda på vilka rättigheter man har som konsument. Här reder vi ut begreppen.

1. Så säger lagen

Konsumentköplagen är till för att skydda konsumenter som köper varor. Där står det vad som gäller om det är fel på en vara och vad du då kan kräva av säljaren. Lagen gäller alla varor, även begagnade och reavaror, men den gäller inte vid affärer mellan privatpersoner till exempel via Blocket. Motsvarande lag för tjänster heter Konsumenttjänstlagen.

2. När får jag byta?

Du har ingen laglig rätt att byta en vara. Det är med andra ord butiken som bestämmer om bytesrätt. Fråga därför alltid i butiken och be dem anteckna på kvittot att du har bytesrätt och vilken tidsram som gäller. Spara kvittot och lämna tillbaka varan inom den angivna tiden, i samma skick som när du köpte den. Då kan butiken antingen erbjuda dig att byta varan eller ge ett tillgodokvitto.

3. Rätt att reklamera?

Om det är fel på en vara eller en tjänst har du laglig rätt att reklamera den. Felet måste ha funnits redan vid köpet, men det måste inte ha visat sig direkt. Reklamationsrätt gäller inte för normalt slitage eller om du själv har orsakat skadan. Du har rätt att reklamera i tre år. Under första halvåret är det upp till säljaren att bevisa att felet inte fanns när du köpte varan, därefter ligger bevisbördan på dig.
Kom ihåg! Reklamation är inte att häva ett köp.

4. Vad är öppet köp?

När du handlar en vara på öppet köp kan du få pengarna tillbaka om du ändrar dig inom en viss tid. Det är ingen lagstadgad rätt, utan någon som köparen och butiken kommer överens om. Be dem att anteckna på kvittot att du har öppet köp och hur länge det gäller. Spara kvittot och lämna tillbaka varan inom den angivna tiden, i samma skick som när du köpte den.

5. Om jag ångrar mig

När du handlar i en butik har du ingen laglig rätt att ångra köpet. Det har du däremot om du köper något på nätet eller av en telefonsäljare. Då gäller 14 dagars ångerrätt. Den börjar löpa från det att du tar emot varan. Vid köp av en tjänst gäller ångerfristen från den dagen du ingick avtalet med säljaren. Ångerrätt gäller inte för resor och specialtillverkade produkter.

6. Hur fungerar garanti?

Garanti betyder att säljaren ansvarar för att varan fungerar och behåller kvaliteten under en viss tid. Garantin gäller även om någon annan än säljaren, till exempel tillverkaren, har utfärdat den. Om en vara går sönder under garantitiden har du rätt att kräva att den lagas, få en annan vara, avdrag på priset, skadestånd eller att få häva köpet.

Källor: Hallakonsument.se & Konsumentverket