Vi stödjer inte längre, fullt ut, webbläsaren Internet Explorer (version 11 eller tidigare) då detta är en gammal webbläsare som inte längre underhålls av Microsoft och inte fungerar med modernare webbteknik. Därför rekommenderar vi att ni istället använder er av någon av dessa webbläsare: Google Chrome, Mozilla Firefox, Microsoft Edge eller Apple Safari

Hon kämpar för att skapa det trygga boendet

20 april 2018 Jannike Norlin arbetar med boendesociala frågor och förflyttas mellan osämjor och stambyten. Att göra skillnad ger henne en mening och känsla av sammanhang i arbetet.

Jannike Norlin klev innanför HSB:s dörrar hösten 2013 och arbetar som en av fem konsulter i Boendesociala gruppen. Hon uppskattar att arbetet är varierande. Möten med olika människor och livsöden ger henne en mening.

- Jag jobbar väldigt nära mina kollegor, eftersom vi i vissa situationer kan uppleva svåra händelser och behöver bearbeta dem tillsammans. Det är verkligen ett stort stöd att vi har varandra. Att verksamhetschefen är väl insatt i det dagliga arbetet är också något jag värdesätter högt. 

En vanlig dag för Jannike kan börja med en försyn i ett stambyte där hon träffar den boende och säkerställer att personen känner sig trygg inför kommande projekt. Det kan handla om allt från att ordna en tillfällig toalett till att se över andra lösningar som exempelvis ett annat boende under produktionen.

Men det kan också handla om ett hembesök hos en person som inte har släppt in någon tidigare. Jannike berättar att en av utmaningarna med arbetet är just att få en person att ta emot hjälp. Dessa frågor tar oftast mycket tid och kraft från styrelsen.

- Vår uppgift är att hänvisa dem som behöver hjälp till rätt kontakter, socialtjänst eller sjukvård för att påbörja ett stöd. Att vi är opartiska är en fördel, eftersom det ibland kan vara känsliga uppgifter som kommer fram och på det här sättet kan den boendes integritet bevaras. För att ge professionellt stöd och erbjuda en bra leverans har gruppen fasta rutiner och inget faller mellan stolarna, säger Jannike.

Hon fortsätter att berätta att hon samtidigt får mycket tacksamhet av de hon möter och kan känna att arbetet ger henne mervärde.

- Det känns bra att göra skillnad i människors vardag. Att träffa människor har utvecklat mig som person och gett mig nya insikter. Man får en inblick i andras situation. Det har inte ändrat mina grundvärderingar, men min förståelse för olika situationer har berikats.

Boendesociala gruppen

Boendesociala gruppens erbjuder sitt stöd till alla regionföreningars i boendesociala problem, exempelvis flertal sena inbetalningar med misstanke om sociala problem, människor med samlartvång, sanitära olägenheter, ljudstörningar eller konflikter. Den vanligaste ärendena är ljudstörningar och sanitär olägenhet. Boendesociala gruppen hade 2017 varit involverade i 40 olika kommuner och 150 olika brf och hyresfastigheter. Gruppen har bland annat föreläsningar, förvaltarluncher och öppna hus där de berättar om sin verksamhet. Boendesociala gruppen har bakgrund inom hälso- och sjukvård och är samtalsterapeuter med fokus på motiverande samtal och diplomerade inom medling och konflikthantering. Alla möten och samtal sker under tystnadsplikt och sekretess, vilket innebär att den enskilde individen kan känna sig trygg i samtal. 
Läs mer om tjänsterna.