Vi stödjer inte längre, fullt ut, webbläsaren Internet Explorer (version 11 eller tidigare) då detta är en gammal webbläsare som inte längre underhålls av Microsoft och inte fungerar med modernare webbteknik. Därför rekommenderar vi att ni istället använder er av någon av dessa webbläsare: Google Chrome, Mozilla Firefox, Microsoft Edge eller Apple Safari

Feedbacken som utgör grunden för HSB Stockholms utveckling framåt

14 december 2018 Årets kund- och medlemsundersökning visar på ett något bättre resultat än 2017 totalt sett. Den generella nöjdheten har ökat liksom det upplevda engagemanget från HSB Stockholms medarbetare och kunskapen hos medarbetarna kring föreningens behov. HSB-ledamoten och den ekonomiska förvaltningen får återigen ett mycket positivt resultat som fortsätter att öka.

- Jag vill rikta ett stort tack till alla som tog sig tid att besvara årets kund- och medlemsundersökning, säger vd Anders Svensson. 48 procent av föreningarna besvarade enkäten och vi fick in 320 fritextkommentarer. Det visar på ett stort engagemang - att man vill vara med och påverka - vilket är väldigt glädjande och viktigt för vår fortsatta utveckling framåt.

För det är kundernas och medlemmarnas feedback som utgör grunden för HSB Stockholms fortsatta arbete framåt. Efter förra årets undersökning har utvecklingsarbetet pågått parallellt med nya  mätningar kopplade till specifika tjänsteleveranser. Mätningarna ger mycket fina resultat. Den årliga kund- och medlemsundersökningen följs precis som förra året upp med en uppringande verksamhet till de som besvarat enkäten för att djupdyka i vad HSB i dagsläget gör bra – och därmed ska göra mer av – och var det finns utvecklingspotential.  

Proaktivitet identifierades som ett område med förbättringspotential i förra årets mätning. Under året har organisationen bland annat arbetat med kompetensutveckling och att utveckla det interna samarbetet runt kunderna.

- Vi vill vara en förvaltningsleverantör som skapar värde för våra kunder genom att arbeta proaktivt och nära kund. Under året har vi exempelvis utvecklat våra värdeskapande tjänster. Det är ett sätt för oss att hjälpa föreningar att se potential och arbeta proaktivt framåt med föreningen och fastigheten för att på sikt öka värdet, säger Sofie Roy-Norelid, affärsområdeschef Förvaltning och vice vd.

Utvecklingsarbetet har gett resultat och kunderna upplever enligt undersökningen att HSB nu arbetar proaktivt och samordnar tjänsterna i bostadsrättsföreningen i större utsträckning än tidigare. Andelen medlemmar och kunder som på en 10-gradig skala svarat 9 eller 10 på frågan om de skulle rekommendera HSB Stockholm för en kollega eller vän har ökat markant från 16,1 till 20,5%.

Om undersökningen

Undersökningen skickades ut i början av oktober till ordförande samt vice ordförande i de bostadsrättsföreningar som är medlemmar och/eller kunder hos HSB Stockholm.