Vi stödjer inte längre, fullt ut, webbläsaren Internet Explorer (version 11 eller tidigare) då detta är en gammal webbläsare som inte längre underhålls av Microsoft och inte fungerar med modernare webbteknik. Därför rekommenderar vi att ni istället använder er av någon av dessa webbläsare: Google Chrome, Mozilla Firefox, Microsoft Edge eller Apple Safari

Hur ska styrelsen tänka för ett tryggt och lyckat stambyte?

16 februari 2018 Stambytet. Ett av de största renoveringsprojekten som en bostadsrättsförenings styrelse kan ta sig för. Vad ska man tänka på? Och vilken hjälp finns att få för att ro i land detta stora projekt? Vi har besökt HSB brf Norrhöjden där arbetet precis har påbörjats.

De är inne på stambytets tredje vecka och det som ska bli lägenheternas framtida badrum är just nu en fyrkantig låda av betong. Trots att arbetet precis har påbörjats i HSB brf Norrhöjden har styrelsen jobbat med projektet ett bra tag. Precis som för de flesta andra bostadsrättsföreningar tog det ett år från beslut om stambyte till dess att arbetet kom i gång. Ett år kantat av extrastämma, informationsmöten, entreprenad- och låneupphandlingar. I de här husen från 1963 har projektet legat i luften många år.

– Vi gjorde en besiktning och jämförde de långsiktiga kostnaderna för relining och stambyte, säger Guy Spring, ledamot HSB brf Norrhöjden. Besiktningen visade att rören var så rostiga att det inte var någon idé att skjuta fram stambytet. Vi träffar Guy i en av byggbarackerna som står uppställda mellan punkthusen. På plats är också styrelsekollegan Marie-Louise Peters, och projektledare Marcus Pamelius från HSB Konsult. Alla är del i den projektgrupp som ses på byggmöten varannan vecka under det år som arbetet pågår. Att HSB är med beror på att styrelsen har anlitat dem för att driva projektet.

– Det är ett stort projekt så vi bestämde tidigt att vi ville ta in någon som kunde hålla i stambytet. Det blir en hel del jobb för styrelsen ändå, säger Marie-Louise. Vi tittade på några olika alternativ men valde till slut HSB Konsult eftersom de hade skött stambytet i vår grannförening och det hade gått bra. I HSB Konsults tjänst ingår projektledning samt juridiskt, ekonomiskt och boendesocialt stöd. De bistår exempelvis styrelsen med information till de boende, gör låneförfrågningar och hanterar juridiska frågor som dyker upp på vägen. Styrelsen erbjuds en introduktionsutbildning i stambyte och bjuds in till en konferens vid byggstart där gruppen jobbar ihop sig. HSB har även en medlemskonsulent som sköter alla ”mjuka” frågor med de boende. Till hen kan de vända sig med ärenden av privat karaktär. – Medlemskonsulenten är uppskattad. Vissa saker, som om man har medicinska besvär och behöver en tillfällig toalett i lägenheten, vill man inte prata med oss i styrelsen om. Vi är trots allt deras grannar, säger Guy.

Även i projektgruppen spelar de mjuka värdena roll. – Vi har gått på känsla när vi har valt vilka vi ska anlita. Som valet av entreprenör, det byggde på personkemi, säger Marie-Louise. Eftersom HSB gjorde jobbet med att ta fram seriösa entreprenörer kunde vi välja utifrån andra kriterier än de tekniska. Det har fungerat jättebra. Det finns ingen känsla av vi och dem i gruppen.

Marcus instämmer i resonemanget: – Från HSBs sida vill vi pusha för att alla gör det här tillsammans. Vi är inte motparter. Som HSBs ansvarige för projektet håller Marcus i byggmöten, gör kontroller på plats för att se hur arbetet fortlöper och säkerställer att fakturor och dylikt från entreprenören är korrekta. Han företräder kort och gott styrelsens intressen. – Stambyte är onekligen ett stort projekt som påverkar de boende. Går vi in som byggherre blir vi en garant för att allt kommer att gå bra, säger Marcus avslutningsvis.

Checklista: Tänk på det här för ett lyckat stambyte

  • Avlasta styrelsen genom att ta in en projektledare som planerar och håller i helheten. Se även till att de boende har en extern kontaktperson för privata ärenden rörande stambytet.
  • Vid val av entreprenör och projektledare: tänk på att personkemin ska stämma. Ni kommer att träffas ofta!
  • Informera de boende både skriftligt och muntligt i form av informationsmöten och öppna hus. Hur påverkas de av stambytet? Varför gör ni det? Målet är att få alla med sig. Då blir processen betydligt smidigare.
  • Skönmåla inte utan ge en realistisk bild av vad stambytet innebär. Rimliga förväntningar resulterar oftare i en positivare upplevelse.
  • Om möjligt, ställ iordning ett dagrum dit de boende kan gå om de är hemma på dagtid när arbetet pågår.