På hsb.se använder vi cookies för att din upplevelse av webbplatsen - till exempel lokalt innehåll - ska bli så bra som möjligt. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används och genom att klicka på acceptera kan ditt regionala val sparas till nästa besök.         Om cookies

Våra webbplatser hsb.se och blogg.hsb.se innehåller cookies. En cookie  är en liten textfil, som webbplatsen som du besöker begär att spara på din dator. Cookies används normalt för att förbättra webbplatsen för användaren, till exempel för att kunna anpassa den efter användarens önskemål och val.

Så säger lagen

Enligt Lagen om elektronisk kommunikation ska alla som besöker en webbplats med kakor få information om:

  •     att webbplatsen innehåller cookies,
  •     vad cookies används till.


Besökaren ska också samtycka till att kakor används.

Cookies på hsb.se och blogg.hsb.se

Cookies på hsb.se och blogg.hsb.se används för att webbplatserna ska fungera så bra som möjligt för dig som besökare. Cookies gör så att vi kan anpassa webbplatserna efter de val som du gör på dem.

Det finns tre typer av cookies. Samtliga typer används på hsb.se och blogg.hsb.se:

  • Permanent cookie: Sparas på din dator under en bestämd tid. Denna cookie används till exempel för inställningar som du fyllt i på hsb.se, i syfte att förenkla ditt användande av webbplatsen.
  • Sessionscookie: Lagras tillfälligt i datorns minne under tiden du besöker en webbsida. Sessionscookies försvinner när du stänger din webbläsare.
  • Cookies för statistik. Dessa är till för vår statistik över hur många som besöker vår webbplats.

Att undvika cookies

Om du inte vill samtycka till cookies kan du ställa in din webbläsare så att du automatiskt nekar cookies, eller så att du informeras om att en webbsida innehåller cookies. Via  webbläsaren kan också tidigare lagrade cookies raderas. Se din webbläsares hjälpsidor för mer information.

Om du väljer att inte acceptera cookies, finns det vissa delar av hsb.se som du inte kommer att kunna använda.

Läs gärna mer om cookies på Post- och telestyrelsens webbplats.

Stäng

Kommunikationstips inför stämman

09 februari 2018 Nu är det hög tid att börja planera för vårens stämmor. Här bjuder vi på fem tips på hur ni kan jobba med kommunikationen inför stämman för att locka fler deltagare och få en bättre stämma som engagerar deltagarna.

1. Börja i förväg

Planera upplägget för stämman i styrelsen. Tänk gärna över om det går att engagera fler i planeringen? Att redan innan dagordningen sätts fråga medlemmarna: ”Hur kan vi göra stämman mer relevant för dig?”.

Men kom ihåg: Om ni frågar är det viktigt att ni följer upp medlemmarnas önskemål – annars riskerar ni att de känner sig osedda. Detsamma gäller motioner från medlemmarna. Påminn om möjligheten att skicka in.

2. Hitta något som lockar

Att hitta något som lockar är inget krav utöver att ni lämnar ut dagordningen men det kan vara värt att tänka över om ni vill att fler ska komma till stämman. Tänk över om ni kanske kan ta in gäster? Har det varit inbrott i området kanske närpolisen kan komma förbi och berätta om läget. Ska det göras renoveringar kanske någon av entreprenörerna kan komma och berätta om vad de ska göra.

Se till att det åtminstone finns vatten och kaffe att dricka, och gärna fikabröd eller lättare tilltugg.

3. Kalla i rätt tid

Det är extra viktigt att kontrollera vilka kallelsetider som gäller då lagstiftningen ändrades 2016. Här kan du läsa mer om vilka kallelsetider som gäller i HSBs olika stadgeversioner.

Tänk gärna över om den formella kallelsen ska vara den enda gången ni kommunicerar om årsstämman? Om ni har en aktiv dialog om stämman redan tidigare kommer kallelsen vara lättare att ta till sig.

4. Kalla på rätt sätt

I normalfallet är kravet att det sätts upp anslag på allmän plats, som trappuppgångar. Det kan vara trevligare att även lämna skriftlig kallelse till samtliga medlemmar i brevinkasten.

Kanske också komplettera med mejl – och att skriva i sociala medier för de föreningar som har aktiva sidor i de kanalerna. Det är också bra att ha med valberedningens förslag, en del medlemmar kan annars bli oroliga att uppgifter kastas på dem som deltar på stämman.

5. Hitta rätt ton

Kallelse till föreningsstämma ska innehålla uppgifter om de ärenden som ska förekomma på föreningsstämman. Tänk över om det formella med dagordning, tid och plats och liknande kombineras med något i en personlig ton från er i styrelsen? Att det ska bli trevligt att ses och förklara bakgrunden till varför stämman hålls – om medlemmarna vet att man tillsammans tar hand om fastigheten ökar chansen att de boende vill engagera sig.

Behöver ni en stämmoordförande?

Vi kan erbjuda er en stämmoordförande som läser in sig på samtliga stämmohandlingar, leder stämman samt justerar protokollet.

Vill du lära dig hålla en bra stämma?

På kursen går vi igenom styrelsens ansvar på stämman, förberedelser och hur man skapar ett förtroende hos medlemmarna

Till nyhetslistan