HSB Stockholm har under det senaste året intensifierat arbetet med kundinsikter som grund för att utveckla verksamheten. Nya interna rutiner, arbetssätt och system har implementerats, tjänster har utvecklats och en ny analysverksamhet har etablerats. I årets relationsmätning, som skickades ut till kunder och medlemsföreningar i slutet av augusti, sticker bland annat resultatet för hur proaktiva styrelserna upplever HSB Stockholms medarbetare ut.
- Vi vill vara en förvaltningsleverantör som stöttar föreningen att arbeta proaktivt framåt, prioritera rätt insatser och genomföra investeringar som ökar värdet på fastigheten, säger Sofie Roy-Norelid, affärsområdeschef Förvaltning och vice vd. Förra året mätte vi på övergripande nivå och i år per verksamhet, så resultatet är inte exakt jämförbart, men den positiva förflyttningen med 10 procentenheter är ändå en tydlig indikation på att vi nu upplevs som betydligt mer proaktiva vilket är glädjande.
Stor positiv utvecklingen ser vi i undersökningen även när det gäller kommunikation, opinionsfrågor och utbildningar.
Andelen medlemmar och kunder som på en 11-gradig skala svarat 9 eller 10 på frågan om de skulle rekommendera HSB Stockholm för en kollega eller vän har ökat från 40 till 42 procent. Resultatet är övergripande för samtliga HSB Stockholms mätningar, löpande undersökningar och relationsmätningen sammantagna.
- Jag vill rikta ett stort tack till alla som tog sig tid att besvara årets kund- och medlemsundersökning, säger vd Anders Svensson. Som medlemsägd organisation är ert engagemang viktigt för vår fortsatta utveckling framåt.
Om undersökningen
Undersökningen skickades ut i början i slutet av augusti till ordförande samt vice ordförande i de bostadsrättsföreningar som är medlemmar och/eller kunder hos HSB Stockholm.