Vi stödjer inte längre, fullt ut, webbläsaren Internet Explorer (version 11 eller tidigare) då detta är en gammal webbläsare som inte längre underhålls av Microsoft och inte fungerar med modernare webbteknik. Därför rekommenderar vi att ni istället använder er av någon av dessa webbläsare: Google Chrome, Mozilla Firefox, Microsoft Edge eller Apple Safari

Värderingslunch med VD:n

07 maj 2019 Vad är goda värderingar för er? Med den frågan inledde VD Anders Svensson och HR-chef Charlotte Svalstedt när de tillsammans med ett femtontal medarbetare från fastighetsservice samlats för värderingslunch på HSBs områdeskontor i Akalla.

Svaren de fick var många. Etik, moral, personliga åsikter, kultur och hur vi bemöter varandra i vardagen var några av flera punkter som alla kunde enas kring.

”Som fastighetsskötare är det vanligt hyfs att hälsa på de boende i området man arbetar, det inger både trygghet och tillit”, sa Nikos Nikolaidis som är fastighetsskötare i Akalla.

Många företag och organisationer jobbar med att bygga förtroende genom värderingar som är mer eller mindre iklädda fina ord och formuleringar. Att en yta är polerad är en sak, att man faktiskt lever som man lär är en helt annan. Här skiljer sig HSB från många andra. HSB har en långsiktig plan för värderingsarbetet där värderingsresan som startade utan slutstation 2013 positionerat sig centralt på HSBs agenda. Att HSB Stockholms VD och HR-chef regelbundet bjuder in till värderingsluncher är ett av många initiativ inom värderingsresan. 

”Det fysiska mötet är idag både unikt är ärofyllt. Vi har en chans, och ett förtroende, att verkligen göra skillnad”, sa VD Anders Svensson och syftade till både kundmötet och till det personliga mötet med sina medarbetare.

En under lunchen viktig fråga som lyftes handlade om anställningstrygghet och medarbetarutveckling. HR-chef Charlotte Svalstedt berättade att arbetet med personalfrågor är långsiktigt och att den absolut viktigaste resursen som HSB Stockholm har är dess medarbetare. Affärsmannaskapsutbildning och andra interna utbildnings- och utvecklingsprogram är viktiga dels för att engagera medarbetare men också för att attrahera ny kompetens och för att arbeta hållbart med HSBs arbetsgivarvarumärke. 

ETHOS - våra värdeord och spelregler

ETHOS står för engagemang, trygghet, hållbarhet, omtanke och samverkan.

2013 påbörjade vi på HSB Stockholm det som kallas för värderingsresan, som har som syfte att stärka HSBs varumärke ytterligare, att medarbetarna ska trivas och känna stolthet över sin arbetsplats. Enkelt uttryckt handlar det om hållbarhet. Om medarbetarna trivs och känner sig trygga, är det enklare att leverera det lilla extra, att se kunderna och ge bra service, samtidigt som man är affärsmässig och professionell. Reglerna har vi tagit fram tillsammans, eftersom det är mycket viktigt att alla i organisationen är med på resan. Redan när man är här på anställningsintervju ska man få veta vad ETHOS innebär.

HSB Stockholms värderingsluncher, som samverkansinitiativ inom värderingsresan, med VD Anders Svensson och HR-chef Charlotte Svalstedt fortsätter med jämna mellanrum på obestämd tid.