Vi stödjer inte längre, fullt ut, webbläsaren Internet Explorer (version 11 eller tidigare) då detta är en gammal webbläsare som inte längre underhålls av Microsoft och inte fungerar med modernare webbteknik. Därför rekommenderar vi att ni istället använder er av någon av dessa webbläsare: Google Chrome, Mozilla Firefox, Microsoft Edge eller Apple Safari

Anders Joachimsson, affärsområdeschef Fastigheter: ”Det går inte att fuska med det långsiktiga underhållet”

24 februari 2020 Idag går det att ta del av ett inslag på SVT som visar att vissa fastighetsägare i Järva inte tar ansvar för underhållet av fastigheterna, vilket har lett till ett stort antal bristärenden hos Hyresgästföreningen. HSB Stockholm äger 617 hyreslägenheter i Rinkeby. För oss är det självklart att ta ett långsiktigt ansvar för både fastigheterna och miljön för de boende – vilket är anledningen till att vi rustar upp alla lägenheter i Rinkeby.

Redan 2019 berättade vi om varför HSB väljer att satsa på det långsiktiga underhållet i våra fastigheter i Rinkeby. Då skrev vi bland annat: ”Ekvationen höjda hyror och nöjda hyresgäster går faktiskt ihop. Trots en omfattande och flerårig upprustning av våra fastigheter i Rinkeby är våra hyresgäster väldigt nöjda. Så gott som alla väljer att flytta tillbaka, trots en påtaglig hyreshöjning.

Renovräkningar, utrökning, konceptrenoveringar. Uttrycken är många för hur privata fastighetsägare renoverar billiga bestånd, höjer hyror och tränger undan resurssvaga grupper. Men det finns goda exempel, något som är viktigt att föra fram i en ganska ensidig debatt.

År 2003 förvärvade vi våra första fastigheter i Rinkeby, med 617 lägenheter som färdigställdes under miljonprogrammet. År 2011 inleddes en omfattande totalrenovering, såväl invändigt som utvändigt. En renoveringsprocess som fortfarande pågår, och beräknas vara klar år 2021.

En renovering av detta slag, som även omfattar stambyte och evakuering, innebär som alla vet en minst sagt stökig tillvaro för hyresgästerna. Dessutom höjer vi hyran med cirka 50 procent vid återflytt. Trots det väljer så gott som alla hyresgäster att stanna kvar. Hur kommer det sig?

En av framgångsfaktorerna har varit den visningslägenhet som vi tidigt byggde. Här har hyresgäster kunnat se olika alternativ för val av bland annat golv, kakel och väggfärg. En annan var att besluta om att erbjuda flytthjälp i samband med evakuering. Vi har arbetat hårt för att förbättra arbetssätt och rutiner, och resultaten visar att vi har lyckats.

Efter varje genomförd ombyggnadsetapp har vi med hjälp av AktivBo mätt nöjdheten, där vi ställer frågor kopplat till trygghet, påverkan och dialog, samt bemötande genom hela processen. På en övergripande nivå ser vi att 84 procent av hyresgästerna är nöjda eller mycket nöjda, både med själva renoveringsprocessen och slutresultatet vid återflytt”

Idag kan vi se att HSB Stockholm har väldigt få bristärenden hos Hyresgästföreningen (i Järva)*. För oss är det självklart att ta det långsiktiga underhållsansvaret även om det kräver mycket insatser – det går inte att fuska med det, säger Anders Joachimsson, affärsområdeschef Fastigheter.

*Källa: SVT Nyheter/Hyresgästföreningen