När bostadsrättsföreningarna årligen tycker till om HSB-ledamotens arbete visar det sig att det är medlemskapets mest uppskattade förmån och den funktion som ger störst medlemsnytta. – Styrelsearbetet är ofta utmanande och det är stora ekonomiska värden i en bostadsrättsförening som styrelsen har ansvar för att förvalta och utveckla. Då är det en stor trygghet med en kunnig och engagerad HSB-ledamot som kan vägleda men också ta frågor vidare inom HSBs organisation i de fall där ledamoten själv saknar svar på en fråga. Det blir som en förlängd arm mellan bostadsrättsföreningen och HSB, helt enkelt, säger Marie Norgren som är ledamotsspecialist hos HSB Stockholm. Ett grundläggande krav för att bli HSB-ledamot är att man är medlem i HSB.
– Bland våra 275 verksamma ledamöter finns allt från engagerade förtroendevalda och fastighetsskötare till förvaltare, ekonomer och handläggare på vår kund- och medlemsservice, säger Marie.
Vad är HSB-ledamotens uppdrag?
– Uppdraget är i grunden samma som för en ordinarie ledamot i bostadsrättsföreningens styrelse. Kärnan i ledamöternas uppdrag är att aktivt medverka till att styrelsens arbete sker med medlemsnyttan i fokus, och styrelsens uppdrag i en brf baseras på de kooperativa principerna, att beslut som tas stämmer väl överens med HSBs värdegrund samt följer stadgarna för bostadsrättsföreningen. Det är viktigt att HSB-ledamöterna känner till och har en förståelse för HSBs organisation och verkar i enighet med deras värderingar ETHOS, menar Marie.
– Det står för engagemang, trygghet, hållbarhet, omtanke och samverkan. Dessa värderingar är väl förankrade inom HSB och något som vi värdesätter när vi väljer en HSB-ledamot till brf:ernas styrelse, avslutar Marie Norgren.
HSB-ledamotens uppgifter:
→ erbjuda löpande stöd och rådgivning kring styrelsearbetet
→ uppdatera information kring regler och förordningar
→ underlätta erfarenhetsutbyte mellan föreningen och HSB
→ säkerställa att styrelsearbetet följer stadgar och gällande lagar