Syftet med pilotprojektet var att undersöka hur digitaliseringen och Internet of Things (IoT) kan underlätta både boendet och förvaltningen av fastigheten. Arbetsmoment som historiskt sett varit manuella och ibland mycket tidskrävande, kan genom att bli uppkopplade automatiseras och styras online. För de boende innebär det snabbare service och för bostadsrättsföreningen kan det på sikt leda till minskade underhållskostnader. Det långsiktiga målet är att hitta digitala lösningar som signalerar till fastighetsskötaren när något är fel – så att det kan åtgärdas redan innan de boende hinner upptäcka det.
Åsa Skalme, ansvarig projektledare på HSB Stockholm, berättar mer om hur pilotprojektet gått till:
- I december startade vi projektet där vi bland annat satte upp en digital assistent i tvättstugan i form av en interaktiv högtalare. En lapp sattes upp bredvid högtalaren som uppmanade de boende att prata med den och säga vad de önskade att en digital fastighetsassistent skulle kunna. Ursprungstanken var att den skulle kunna bidra till en förenklad felanmälanprocess, de boende skulle inte behöva använda telefon, dator eller smartphone för att kunna göra en felanmälan och det skulle även öka känslan av närvaro i huset även om det inte är en fysisk närvaro.
Utöver den digitala assistenten så genomfördes även tester med hjälp av sensorer och andra tekniska lösningar för fjärravläsning av huvudvattenmätare, läsa av fukt och värme i tvättstugan och bevakning av utrymningsvägar.
Fastighetsskötare Pontus Sjöbom visar projektledare Åsa Skalme en av sensorerna i fastigheten, som mäter ljus, värme och fukt.
Pilotprojektet i Kristineberg är resultatet av en bred IT- och förvaltningskompetens inom HSB Stockholm, och ett viktigt steg i att utveckla framtidens digitala förvaltningstjänster.
- Vi ser det som en självklarhet att genom olika innovationsinitiativ bidra till att hitta nya hållbara och effektiva sätt som utvecklar bostadsrättföreningarna, och underlättar för våra kunder och boende i dess vardag.
Projektet har nu avslutats, och nästa steg blir att ta tillvara de kunskaper som projektet gett.
- Nu återstår det att analysera resultatet, som dels berättar vilken data vi kan få ut genom att jobba på det här sättet samt även vilka arbetsmoment vi skulle kunna ersätta med hjälp av den här typen av sensorer eller andra tekniska lösningar. Utifrån det får vi ta beslut om hur vi ska gå vidare med insikterna och möjligheterna som piloten öppnade upp, avrundar Åsa Skalme.