Vi stödjer inte längre, fullt ut, webbläsaren Internet Explorer (version 11 eller tidigare) då detta är en gammal webbläsare som inte längre underhålls av Microsoft och inte fungerar med modernare webbteknik. Därför rekommenderar vi att ni istället använder er av någon av dessa webbläsare: Google Chrome, Mozilla Firefox, Microsoft Edge eller Apple Safari

Intern samverkan hos HSB främjar kundupplevelsen

28 januari 2020 Att jobba på HSB Stockholms Kund- och Medlemsservice (KoMS) kräver både ett brett kunnande och en stor dos empati. Det är här i organisationens pulsåder, som vd Anders Svensson uttrycker det, som vi tar ett kliv in i våra kunder och medlemmars allra mest privata miljö och välkomnas in i deras hem. Efter ett par timmars telefonmedlyssning hos Sandra Sosa Jonsson, handläggare på KoMS, tar Anders Svensson med sig flera nya insikter i sitt arbete som vd.

För två veckor sedan besökte HSB Stockholms vd Anders Svensson flera av HSB Bostads nyproduktionsprojekt i söderort. I fredags var det återigen dags för vd:n att göra ett verksamhetsnära besök. Denna gång stannade Anders Svensson kvar på Fleminggatan och välkomnades av Sandra Sosa Jonsson, handläggare på Kund- och Medlemsservice.

Anders, vad är anledningen till ditt besök hos Kund- och Medlemsservice idag?

- Jag tycker det är viktigt att jag i min roll som vd håller mig uppdaterad om vilka frågor och funderingar som våra kunder och medlemmar har. Genom att medlyssna hos KoMS får jag nya insikter att ta med mig vidare in i mitt arbete.

Har samtalen du lyssnat till varit som förväntat?

- Jag har lyssnat till minst 10 samtal som Sandra har besvarat och allt från frågor om bosparande till juridiska ärenden och andrahandsuthyrningar har dykt upp. Efter alla år inom HSB kan jag mycket men jag slutar aldrig att lära och idag har Sandra lärt mig en hel del. Jag är otroligt imponerad över hur Sandra och hennes kollegor på KoMS hanterar komplexa frågeställningar där juridiska aspekter måste tas hänsyn till. Det är faktiskt fler kluriga frågor än vad jag trodde och återkoppling är en viktig del.

Vad har du lärt dig om rollen som handläggare?

- Att man måste ha en otrolig simultanförmåga och kunna lyssna samtidigt som man både skriver och ger svar, tips och råd. Jag är helt trygg i KoMS-medarbetarnas sätt att hantera det, men det hade nog varit knivigt för mig! Som handläggare får man dessutom snabbt en bred kunskap om vår organisation och man har ett mycket viktigt uppdrag i att ge god och högkvalitativ kundservice.

Sandra, hur är det att ha Anders på besök?

- Det är jättekul. Framförallt är det roligt att Anders vill lära sig mer om vad vi på KoMS gör och att jag får visa upp våra arbetssätt för honom. På KoMS värdesätter vi samverkan högt och är övertygade om att man genom att dela med sig lär sig mycket av varandra. Det bästa är att vi genom samverkan också blir riktigt duktiga på att tillhandahålla högklassig kundservice.