Vi stödjer inte längre, fullt ut, webbläsaren Internet Explorer (version 11 eller tidigare) då detta är en gammal webbläsare som inte längre underhålls av Microsoft och inte fungerar med modernare webbteknik. Därför rekommenderar vi att ni istället använder er av någon av dessa webbläsare: Google Chrome, Mozilla Firefox, Microsoft Edge eller Apple Safari

Vi har gått från slutstation till plantskola

08 januari 2020 Att hjälpa en medlem som ringer om en vattenskada, en nybliven mormor som vill starta ett bosparande till barnbarnet eller en ensamstående förälder som önskar anstånd med hyran kräver, bland mycket annat, en stor portion empati. Det vet medarbetarna på Kund- och Medlemsservice (KOMS) som varje dag möter våra medlemmar och deras vitt skilda behov.

mathias.jpgDen enorma bredden på alla de frågor som inkommer från styrelser och boende innebär att medarbetarna behöver ha hög kompetens inom flera olika områden. För att inte tala om förmåga att anpassa sig och bemöta den boende på rätt sätt. För oavsett ärende vill vi skapa en positiv kundupplevelse, som inte bara möter kundens förväntningar utan även överträffar dem.

Att ha de allra bästa medarbetarna i sin kundservice är avgörande för vilken upplevelse man vill skapa. Men idag är konkurrensen på arbetsmarknaden stenhård. Och parallellt ökar förväntningarna från våra kunder och medlemmar, som inte bara jämför oss med andra fastighetsförvaltare utan även med andra företag där de haft en riktigt bra kundupplevelse.

Därför är det en avgörande fråga hur vi på KOMS utvecklar våra medarbetare och attraherar nya. Historiskt sett har en kundservice ofta varit en slutstation för medarbetare som av olika skäl inte får plats på andra håll i organisationen. En beskrivning som stämmer relativt bra in även på HSB Stockholm, då den interna rekryteringen från KOMS tidigare varit praktiskt taget noll. Men idag ser det annorlunda ut.

Under 2019 har över 60 procent av medarbetarna som lämnat KOMS gått vidare till en ny roll internt på HSB Stockholm. Dels beror det på vår noggrannhet när vi rekryterar nya medarbetare, dels på vårt fokus på utveckling genom intern utbildning som ökar kompetensen och kunskapen inom HSB. Det gör medarbetarna attraktiva för intern rekrytering.

Ett annat viktigt perspektiv är det ekonomiska. Det är en stor investering att rekrytera en ny medarbetare och en felrekrytering är en direkt ekonomisk förlust. Ni förstår säkert min poäng - en intern rekrytering från KOMS är även en riktigt bra affär för HSB Stockholm. Att så många som nio medarbetare bara under 2019 gått vidare till nya roller inom organisationen visar att vi lyckats göra KOMS till en intern rekryteringsplattform.

Men den allra största förtjänsten är att vi är en attraktiv och hållbar arbetsgivare, där utveckling är både central och reell. Därför är det extra kul att färska siffror från Academic Work visar att HSB ses som en av de hundra mest attraktiva arbetsgivarna bland studenter. Ska vi behålla den fina positionen, behöver vi fortsätta vara starka i att utveckla våra medarbetare. Det vinner vi alla på.

/Mathias Norderstål, verksamhetschef Kund- och Medlemsservice