- När en kund väljer att teckna avtal som inrymmer flera av HSBs verksamheter görs det många gånger för att vi är bra på att samverka. Vi förenkla deras vardag och kommer med proaktiva lösningar. Kunden ser ju oss som ett HSB och det finns en stor förväntan på oss att leverera i alla led. Vi känner alla till att om vi inte lyckas leva upp till kundernas förväntan så kan konsekvenserna bli dåliga både affärs- och relationsmässigt. Det är via samverkan som vi kan börja utveckla vår leverans och dessutom blir vårt arbete roligare om vi gör saker som ett team!
- Jag tror mycket på att leva som man lär. Jag samverkar mycket med andra verksamhetsområden och det tror jag kan inspirera andra att göra det samma. Mina medarbetare är duktiga på att samverka och då just mitt team tillhör ett mindre lokalkontor har vi goda förutsättningar eftersom vi har andra verksamhetsområden i vår direkta närhet. Utöver den interna närheten så tar jag aldrig i första hand kontakt med andra verksamhetsområden för en medarbetares räkning, även om jag har en etablerad relation. Jag uppmuntrar alltid medarbetaren själv att ta kontakt då denne på så sätt utvecklar sitt eget kontaktnät och får uppleva fördelarna med samverkan.
- Arbetet blir så mycket roligare om man samverkar! Det är ju så man lär känna alla härliga kollegor, lär sig om företaget, om alla tjänster vi erbjuder och även vilka behov vi kan tillgodose hos kund. För mig är styrkan i samverkan en stor anledning till varför jag trivs så bra hos en så pass stor organisation som HSB är. Storleken är inget hinder utan snarare en styrka eftersom de flesta som jobbar här liksom jag ser alla möjligheter med samverkan och det ömsesidiga lärandet som det ger. När jag själv är insatt i vår tjänsteleverans och våra erbjudanden ger jag mina medarbetare större möjlighet att utvecklas i sina roller.