193 ton koldioxidutsläpp ska bli nära-noll

19 september 2018

Nu inleder HSB Stockholm omställningen till eldrivna servicefordon. Satsningen görs för att nå HSB Stockholms klimatmål om nära-noll i utsläpp av växthusgaser år 2030.

– Jag är stolt att vi nu inleder omställningen, där 90 fossildrivna servicefordon beräknas vara utbytta till elfordon inom fem år, säger Anna Bengtsson, hållbarhetschef på HSB Stockholm.

Under 2017 uppgick HSB Stockholms totala koldioxidutsläpp till 3 018 ton. Den största delen kommer från uppvärmning av egna fastigheter. Därefter följer bilparken, där varje servicebil i snitt rullar tio mil om dagen, vilket ger ett årligt koldioxidutsläpp på 193 ton.

– Transporter i samband med drift och fastighetsskötsel är en stor del av vår miljöpåverkan. Omställningen till elbilar är en förutsättning för att nå vårt klimatmål, säger Anna Bengtsson.

De nya elbilarna Renault Kangoo har en räckvidd på 26 mil och tas i bruk av HSB Stockholm under september. Runt årsskiftet beräknas omkring 20 nya elbilar finnas på plats.

OM HSB STOCKHOLM
I snart 100 år har vi byggt nya hem att trivas i – anpassade till livets olika skeden. Sedan starten 1923 har vi vuxit till drygt 151 000 medlemmar, 58 000 bosparare och närmare 470 bostadsrättsföreningar. HSB Stockholm bygger, förvaltar och arbetar aktivt för att skapa ett gott boende åt våra medlemmar. Vi finns i 16 kommuner i Stockholms län: Danderyd, Ekerö, Haninge, Lidingö, Nacka, Norrtälje, Solna, Stockholm, Sundbyberg, Tyresö, Täby, Upplands Bro, Vallentuna, Vaxholm, Värmdö och Österåker.

hållbarhet
företagsnyheter