HSB Norr bygger tio nya hyresrätter i Skellefteå

19 oktober 2020

Som en hållbar samhällsaktör omvandlar HSB Norr befintliga kontorslokaler till tio nya hyresrätter på Tjärhovsgatan12, mitt i centrala Skellefteå. De nyproducerade hyresrätterna står inflyttningsklara från januari 2021.

Det är i HSB Norrs egna bestånd, fastigheten Geten 11 där det idag redan bor hyresgäster, som de nya lägenheterna byggs om från kontorslokaler. När ombyggnationerna är färdiga kommer fastigheten att innehålla totalt 38 hyresrätter.

– Vi ser en stor efterfrågan på bostäder i Skellefteå och vill gärna satsa vidare här.  Att kunna erbjuda nyproducerade hyresrätter i ett attraktivt läge till våra medlemmar går helt i linje med vår verksamhet och övergripande strategi. När det dessutom går att utveckla ett befintligt bestånd på ett hållbart sätt genom denna typ av ombyggnation är det såklart extra roligt, säger Helena Backman, affärsområdeschef Fastigheter.

Lägenheterna får en hög standard med bland annat vita släta köksluckor med vitt kakel och ek-parkett i kök, vardags- och sovrum. Badrummen utrustas med golvvärme, duschvägg och handdukstork. Nästan alla nya lägenheter får nyrenoverade balkonger som färdigställs vintern 2021. Två av lägenheterna får dessutom helt nya balkonger med inglasning.

Kontaktpersoner:
Mattias Lundström, vd HSB Norr, 070-313 36 00, mattias.lundstrom@hsb.se
Helena Backman, affärsområdeschef Fastigheter HSB Norr, 070-366 88 77 helena.backman@hsb.se

HSB Norr är den nordligaste av HSBs regionföreningar med ett verksamhetsområde som sträcker sig från Umeå i söder till Kiruna i norr. Föreningen ägs av drygt 38 000 enskilda medlemmar och 283 bostadsrättsföreningar. HSB Norr arbetar med allt från att bygga, äga och förvalta bostäder till utbildning och löpande rådgivning för både bostadsrättsföreningar och privata fastighetsägare. HSBs uppdrag är att i samverkan med medlemmarna skapa vad vi kallar Det Goda Boendet goda bostäder, välskötta hus, trygg boendeekonomi och en god boendegemenskap. Eftersom det är medlemmarna som äger HSB är det också de som demokratiskt beslutar om verksamheten och ges chansen att utveckla sitt boende till något unikt och givande.

HSB Norr